BERÄTTELSER OM LIVET PÅ ÅLDERDOMSHEMMET I FJÄRÅS
Den 24 februari kom drygt femtio gäster till vår berättarkväll i Gödestadsgården.
Chris Ottenbark började arbeta på nuvarande Måhaga äldreboende 1968. Då var livet på hemmet lite annorlunda än det är i dag. När det gamla ålderdomshuset brann ner 1945 byggdes i etapper hemmet upp igen. Då blev det modernt och fint med toalett i korridoren för att senare ersättas av en toalett på två rum. (Idag finns det toa på varje rum.)
Det fanns en matsal för ”de gamla” och en för personalen. I köket lagade de all mat, bakade, syltade, saftade och kokade in. De hade egna grisar och och tidigare hade man även höns. I trädgården odlade de blommor som plockades in till alla rummen varje fredag.  Det fanns en fruktträdgård vars frukter togs om hand. Mjölken levererades tidigt varje morgon.
Pensionärerna hjälpte till med det mesta efter förmåga, det var som ett gammalt lanthushåll. Eftersom ålderdomshemmet tjänade invånare i Fjärås och Förlanda, kände de flesta till varandra sedan tidigare. På den tiden var kyrkan, ålderdomshemmet och skolan det kittet som höll samman samhället.
Alla rum hade en egen högtalare som sände direkt från söndagens högmässa. Personalen fick ringa till kyrkan innan, för att notera vilka psalmer som skulle sjungas. En gång i månaden kom prästen till ålderdomshemmet för att fira nattvard och hålla husförhör i matsalen. Då klädde alla upp sig ordentligt i finaste svarta kläderna för det högtidliga besöket.
I källaren fanns tvättstuga, förråd, mötesrum samt en så kallad ”luffarkammare”. I källaren fanns också kommunens enda större samlingslokal. Här hölls alla sammanträden i kommunen, hölls pyssel för barn och även Röda Korset hade möten här. Det fanns även en terapilokal med vävstolar och stickor och garn.
Snus och medicin köptes in centralt. Varje fredag kom varubilen. Dagen innan hörde personalen med pensionärerna om de önskade köpa något. Varubilen kom från Mattsons affär i Sundstorp som var välutrustad med strumpor, halstabletter, frukt och nästan allt som de gamla önskade köpa. Evy som körde bussen fick listan och packade ner allt i små påsar som delades ut när hon anlände. Det var kanske veckans höjdpunkt?
Alla firade jul och personalen hade Lussetåg. Det pyntades med girlanger och enekvistar i alla korridorer, det skulle vara som hemma.
På somrarna åkte en del Förlandaborna hem på permission.
På den tiden var Måhaga och Bukärrsgården de största ålderdomshemmen, och nattpersonalen hade så kallad ”bakjour” till de mindre ålderdomshemmen samt till de som bodde hemma och hade trygghetslarm.
På sjuttiotalet byggdes Måhaga ut och fruktträdgården försvann.
Chris minns med glädje alla människor, både de som arbetade och de som bodde där. Till vår berättarkväll kom även många som har arbetat länge på Måhaga, och när Chris hade berättat färdigt, gick mikrofonen runt och ännu fler minnen från den tiden berättades. Även hade en kvinna som arbetade på hemmet 1955 skickat ett brev inför kvällen med berättelser, som lästes upp.
Det blev en väldigt fin och rolig kväll. Alla dessa minnen och levnadsöden, Chris fick frågan om hon kunde tänka sig att skriva ner sina minnen mer i detalj, och hon var väl inte helt avvisande för det. Så vi ser alla fram emot att få läsa mer om livet på ålderdomshemmet i Fjärås framgent.

Chris Ottenbark

Fjärås Hembygdsgille