Höstern 2018  har vårt lilla torp genomgått en enastående restaurering.Image

Beskrivning: Skatteböke

Torpet Skatteböke var i mycket dåligt skick. Vi sökte, och beviljades, bidrag från
Länsstyrelsen och Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling.

Under hösten 2018 har torpet på ett varsamt sätt restaurerats och blivit så fint.
Den totala kostnaden har uppgått till 199 750 kronor. Arbetet (300 timmar) har utförts av Frank Karlsson,
Svenska Kulturhantverk och Skog i Karl Gustav.

Hösten 2019 har Länsstyrelsen och Europeiska Jordbruksfonden för landsbygdsutveckling beviljat ytterligare ett bidrag. Detta för att reparera det andra golvet i Skatteböke, då det upptäcktes att även det var ruttet.

Frank Karlsson, Svenska Kulturhantverk och Skog i Karl Gustav, har under december månad färdigställt stugan till en kostnad av 51 250 kr.

Titta gärna in på vår hemsida.

EU
länsstyrelsen

Fagereds Pastorats Hembygdsförening

Skapad av: (2014-02-02 11:46:43) Kontakta föreningen