Arkeologi i strandzonen - ett samarbetsprojekt mellan Eke Hembygdsförening och Arendus.

På sydöstra Gotland, i Eke socken, har arkeologiska utgrävningar gjorts i strandområdet under åren 2018 - 2022. En delvis helt ny bild av den forntida strandzonen har framkommit. Så t.ex. har en del av det som tidigare angavs vara gravrösen visat sig vara husgrunder. Tre husgrunder med rester av skalmurar undersöktes. Datering av kolprover från dessa visade att på verksamhet från folkvandringstid in på medeltiden. Utgrävningarna i Gudings slott har gett ny kunskap om muren och dess konstruktion, som kan ge en förståelse för vilket ändamål den byggdes. Om de nya fynden kan man läsa i utgrävningsrapporterna.

På uppdrag av Eke hembygdsförening har Dan Carlsson genomfört en arkeologisk fältinventering av en del av kuststräckan mellan Grötlingbo och Rone, som ett komplement till hembygdsföreningens arbete med projektet. Det aktuella området utgör en sträcka på ca 7,5 km och en bredd på strandzonen av 1,5 km och redovisas i Arendus rapport 2023:19.

I den avslutande delen av ARKEOLOGI I STRANDZONEN var syftet att frilägga och tillgängliggöra de arkeologiska utgrävningsplatserna, samt att informera om utgrävningsresultaten.

Boken "Eke sockens förhistoria" av Torgny Andersson innehåller mycket om den inre bygden, men i strandområdet mest om fornborgen Gudings slott. Torgnys beskrivning av fornborgen har nu reviderats i sidan FORNBORGEN GUDINGS SLOTT utifrån ny kunskap om fornborgen som framkommit vid utgrävningarna. En helt ny bild av forntida området innanför fiskeläget Bybod har också framkommit, som visar på byggnader med verksamhet och härdar från folkvandringstid till medeltid.

Logga Europeiska Jordbruksfonden Leader Gute

Eke Hembygdsförening