Den 15 oktober samlades vi för att upprepa fjolårets lyckade höstutflykt.  Nu mot nya djärva mål. Vår första anhalt var begravningsmuseet i Ljungby. Där tog guiden Claes Axelsson emot och gav en kunnig inblick i hur seder och ritualer runt livets slut kunde se ut förr i tiden.
Nästa stopp var Ljungby museum, där togs vi emot av Gun Oscarsson. Hon berättade om Kristina Nilssons succéartade sångarresa genom livet, visade oss  skolmuseet och ledde oss igenom museets  bonadsutställning. Därpå lät vi oss väl smaka av Gamla Torgs goda lunch.
Sen satte vi oss i bussen för vidare färd mot Torpa och deras buss- och teknikmuseum. Där finns intressanta samlingar av fordon av de flesta slag men också samlingar av föremål som funnits i svenska hem och hushåll under 1900-talet. Besöket avslutades med  kaffe och pannacotta i Torpa Bystuga.
Resan anordnades i samarbete mellan hembygdsföreningen och Dannäs lokala råd/Forsheda församling

Dannäs Hembygdsförening

Skapad av: Saga Alexanderson (2022-11-30 21:10:39) Kontakta föreningen