Enligt traditionen passar vi på att visa vårt arkiv denna dag, när många är i rörelse i byn. Vi håller till i församlingshemmet, där vi lägger upp de populära pärmarna med Astrid Lindbloms tidningsurklipp från bygden. Dessutom vill många titta i pärmarna med bröllopsfoton, samlade och daterade av Anders i Böke.
Vi hade också gjort i ordning en tipstävling. Tio föremål från våra samlingar vållade huvudbry hos många. Svårast var att gissa vad ett skomakarverktyg benämndes. Det rätta svaret var svanhals.

Två vinnare kan hämta varsitt presentkort på en fika i Dannäs våffelcafé, nämligen Lisbeth Jonsson, som hade alla rätt, och Leif Ekelund som kom tätt efter och som kom närmast i skiljefrågan. Burken innehöll 341 kr.

Dannäs Hembygdsförening

Skapad av: Saga Alexanderson (2021-08-01 11:48:22) Kontakta föreningen