Lyckad JUBILEUMSTRÄFF
Trots åska och skurar ända fram till starttiden 17.00 kom ett 80-tal av föreningens medlemmar till JUBILEUMSTRÄFFEN.
Bollebygds Hembygdsförening har idag drygt 340 medlemmar.
Föreningen bjöd på kaffe och tårta, men även på tipspromenad vars frågor utgick från Bollebygds historia. Kvällen bjöd också på tre programpunkter. Föreningens ordförande Leif Karlsson höll ett jubileumstal, Otto Andreasson berättad om projekt "Bollebygds Historia - med unga ögon". Jubileumsträffen avslutades med att spelman Leif Thorell kompad av Jan Blomgren och Christer Johansson framförde folkmusik som är tonsatt av två kommuninvånare. Erik Fredriksson och Anton Niklasson.
På www.bollebygdsnyheter.se kan du se en inspelning från kvällen.

Vill du också vill bli medlem - betala in 100:- (årsavgiften för vuxen person) till bankgiro 764-1525 eller
swish 1234657227

Resultat tipspromenad:
Tipspromenaden i samband med Hembygdsföreningens 95-årsjubileum visade sig hålla en ganska hög svårighetsgrad.
5 deltagare klarade av att pricka in 7 rätt och skiljefrågan fick därför avgöra placeringen.
Nedan presenteras vinnarna, de rätta svaren och korrekt siffra på skiljefrågan:
Så här blev resultatet:

1:a: Martti Mattinen (gissade på 229 mandlar i burken – rätt svar var 203)
2:a: Jan Blomgren (267)
3:a: Otto Andreasson (102)
4:a: Barbro Andersson (324)
5:a: Sture Areqvist (61)

De rätta svaren:
Fråga 1:  Kommunens högsta punkt är 271 meter. Platsen är belägen något mer än 1 km. nordost om Fjälla i Hultafors, endast några 10-tal meter innanför kommungränsen mot Borås.

Fråga 2:  Bollebygds kommun delar gräns med 6 andra kommuner (Borås, Mark, Härryda, Lerum, Alingsås och Vårgårda)

Fråga 3:  Hembygdsföreningens förste ordförande 1927 var stationsförmannen, sedermera stationsinspektören, Carl Oscar Olsson

Fråga 4:  Ordet ”fläs” i Flässjum är en fornnordisk benämning på en gräsbevuxen holme i vattenbrynet. Ordet är gammalt och blir kanske lättare att förstå om man tänker sig tillbaka till en tid när vattenståndet i såväl Nolån som Sörån var betydligt högre än idag och att platån (Flässjum) upplevdes som en holme som stack ut i de vattenfyllda dalgångarna.

Fråga 5:  Den, förhoppningsvis, sista avrättningen på Galgbacken ägde rum
den 12 januari 1802.

Fråga 6:  Det var i samband med kommunreformen 1952 som Töllsjö upphörde som egen, självständig, kommun och fördes samman med Bollebygd i det som då kom att kallas Bollebygds storkommun.

Fråga 7:  En tum motsvarar 2,54 cm.

Fråga 8:  Det var bollebygdskeramikern Åke Lundgren som 1995 fick uppdraget att tillverka den nya kommunens officiella representationsgåva, Bollebygdskannan. Numera tillverkas kannan av keramiker Helgi Björgvinsson.

Fråga 9:  En av Bollebygds senaste vägar har fått namnet Thyra Uhlins väg efter den första kvinna som redan 1919 tog sig in som enda kvinna i dåvarande Bollebygds kommunfullmäktige – en beundransvärd pionjär.

Fråga 10:  Det var 1920 som tingsrätten flyttade sin verksamhet från Tingshuset i Bollebygd till Borås och därmed avslutades en epok som började redan 1642 och således varade i 278 år!

De 5 pristagarna kommer givetvis att tilldelas sina priser vid lämpligt tillfälle.

Bollebygds Hembygds- och Fornminnesförening

Skapad av: Bollebygds Hembygds- och Fornminnesförening (2022-09-20 22:28:54) Kontakta föreningen
Ändrad av: Bollebygds Hembygds- och Fornminnesförening (2022-09-20 22:45:26) Kontakta föreningen