Årets bussresa var en endagarsresa inom gamla Skaraborgs län. Det finns så mycket sevärdheter på nära håll. Det är lätt att glömma när man läser om alla fantastiska resmål världen över.

Från parkeringen i Stöpen tog vi oss först till Vara med vår glade och säkre chaufför Orvar vid ratten. På anrika café Nordpolen serverades frallor och hallongrottor. Vid borden kom samtalen igång och ljudnivån i festvåningen steg medan vi smaskade i oss det goda morgonfikat. Några gick in i stenugnsbageriet som ligger vägg i vägg och en och annan brödpåse följde med hem.

Orvar körde vidare mot Bredöl och Magnolia trädgård. Regnet droppade men det hindrade oss inte att titta på blomsterprakten i den ena dahliarabatten efter den andra. Dahlian är en växt som kan skifta oerhört mycket i färg, form och storlek. I växthusen fanns det bland annat fuchsior och pelargoner. Ett antal pelargoner fick följa med hem. Den som var sugen på att köpa dahlior får vänta till våren. Lunchen åt vi i deras café innan vi for vidare mot nästa mål.

I Nossebro guidades vi i den gamla kvarnen som numera ägs av Nossebro hembygdsförening. Kvarnen är restaurerad av föreningens medlemmar och en gång om året mals det rågmjöl. På andra sidan av Nossan ligger den gamla brandstationen. I den ligger nostalgilägenheten Andra Våningen som är inredd helt och hållet med möbler och saker från 1960-talet. Även här blev vi guidade. Som avslutning på besöket i Nossebro guidades vi genom en rundtur i bussen genom samhället av hembygdsföreningens ordförande Berit Cerdier .

Utanför Gökhems kyrka serverades bussfika med hembakta bullar och kakor. Vi fick tyvärr inte möjlighet att komma in i kyrkan den här gången. I närheten av kyrkan gjorde vi dagens sista stopp hos de numera riksbekanta vedstaplande herrarna Egon Svärd och Sven Lindberg. Årets vedkonst har temat Cirkus. Aktörer i cirkusen är kända politiker från vänster till höger. Dessa vedstaplande herrar visar upp en stor fantasi och idérikedom. Förutom att roa sina besökare gör de en stor insats genom att skänka det frivilliga inträdet till barncancerfonden. Det blir många sköna slantar till en god gärning. I årets gästbok fanns det närmare 4500 namn! Gissa om grannarna fått vänja sig vid mycket trafik på den lilla grusvägen.

Sedan var det dags att bege sig hemåt igen och smälta al.la intryck från dagen. Resekommittén har som vanligt gjort ett utmärkt jobb!

Fler bilder från resan hittar du här

Binnebergsortens Hembygdsförening

Skapad av: Berit Axelsson (2019-08-18 12:26:17) Kontakta föreningen