Samlingen var vid lagårdsplan i Kårby där drygt 30 pers hade mött upp. David Bergman berättade där om bakgrunden till att familjen Bergman kunde börja arrendera gården 1993 och sedan köpa den 2001. Han berättade även hur jordbruket bedrivs där, samt om olika nya byggnationer som tillkommit sedan dess.

Image

Därefter delades deltagarna upp i två grupper. I den ena visade och berättade Camilla Davidsson, änka efter Peter Bergman, om alla fina målningar av konstnär Åke Liljeson i huvudbyggnaden från 1930-talet som visade olika arbeten och scener från den tiden.

I den andra gruppen berättade Sigrid Näslund, från den tidigare ägarfamiljen, om gårdens äldre historia där hon även visade några äldre kartor. Hon berättade och visade också den fina gamla loftgångsboden från 1600-talet som hon och maken Lars har som sommarbostad.

Image

Därefter intogs medhavd fika i Kårbys magasin, där sedan Nils-Holger Carlson berättade om Fossalas historia som tillhörde hans familj under i stort sett hela 1900 - talet. Sedan begav sig sällskapet till Fossala där Pernilla Fahlström berättade om huvudbyggnaden som hon och maken Magnus köpte i början av 200-talet. Därefter visade Karin Olofsson som med sin make hade köpt en tidigare arbetarbostad på gården, det gamla magasinet i Fossala där hon har sin keramikverkstad. Vi fick även bese trädgårdarna och njuta av den fantastiska utsikten ut över Boren bort mot Kristberg.

/Carl von Essen

Kårby gård