Om oss

Välkommen till Ås Hembygdsförening! Ås i Jämtland är en kultur- och jordbruksbygd vid Storsjöns norra strand ungefär 7 km från Östersund. Jordbruk bedrivs alltjämt intensivt, men de flesta har numera sina arbeten i Östersund. Nya villaområden växer fram i Ås och är mycket attraktiva vilket gör att befolkningsantalet stadigt ökar. Närheten till Östersund och dess förnämliga friluftsmuseum Jamtli har bidragit till att en hembygdsförening bildades först så sent som 1981. Hembygdsföreningen hyr en lokal i Ås föreningshus, en vacker byggnad från nykterhetsrörelsens era, belägen i hjärtat av Ås. Utöver detta äger hembygdsföreningen en bakstuga och disponerar några fäbodar samt en tjärdal.

Ås hembygdsförening

har ett arkiv med en stor samling fotografier och andra minnen i den lokal som vi hyr på andra våningen i Ås föreningshus

skannar och digitaliserar foton och dokument

ordnar berättarkvällar och utflykter t.ex. vandringar längs den s.k. forbondevägen som till 1899 gick från Storsjön till norra Jämtland