STARTSKOTTET HAR GÅTT – HITTAUT 24

Klockan 8 öppnades årets Hittaut i Vittsjö. Hembygdsföreningen har placerat ut 41 kontrollpunkter med en stolpe eller en bricka (se foton). Det är en ny karta över Ubbaltsområdet som gäller. I år tillhör vi Hittaut Hässleholm. Det betyder att om du använder Hittaut-appen i mobiltelefonen ska du som ort först klicka ”Hässleholm”, så kan du hitta den zoombara kartan. Som vanligt kommer kartan att också finnas i pappersformat, som finns att hämta på ICA, och kommuns Info-punkter Biblioteket och Campingen.

När det gäller kartan är det värt att notera att ljusgrön färg betyder svårframkomlig mark. Oftast är det ung, tät skog eller tätt buskage. Som vi sett har många områden kring Vittsjö under vintern röjts och gallrats. Sådana områden är fortsatt lite svårframkomliga på grund av ris på marken

Som vanligt ”läser” man sig fram till de olika kontrollpunkterna med kartans hjälp. Två bokstäver finns som kod. För att visa att man funnit en kontroll skriver man in tvåbokstavskoden direkt i telefonens Hittaut-app. Annars går det också att skapa ett konto på Hittaut-hemsidan på datorn och skriva in kodbokstäverna på datorn.

VÄLKOMMEN ATT LÄRA KÄNNA DIN NÄRMASTE HEMBYGD MED KARTA I HAND!

FÅ FRISK VITTSJÖLUFT OCH MOTION PÅ KÖPET!

Wittsjö Hembygdsförening

Skapad av: Karin Persson (2024-04-26 18:32:19) Kontakta föreningen