Den 3 oktober kl 19 var det dags för husförhör i Hultatorps skola. Ett 40-tal personer hade hittat dit. Om man inte varit där tidigare är det inte någon lätt plats att finna även om man har sådana moderniteter som t ex Google maps. Det fick vår präst Sven Röstin erfara, så "Kalle Präst" fick hoppa in en kort stund och vi sjöng psalmen Blott en dag till ackompagnemang på skolorgeln av Sofia Olson. Men så kom Röstin och det var dags för Hembygdskören att sjunga och spela. Det blev Barnatro, Jag har en boning samt En värld i toner. Röstin välkomnade alla och tackade Erna Olsson för att vi fått samlas här denna kväll.

Så var det dags för husförhör. Det som man förr bävade för: På sommaren är det åska och på vintern husförhör! Röstin pekade på Boel: Läs upp förklaringen till andra trosartikeln! Nä, det var på skoj! Visserligen var det många av de närvarande som fortfarande kunde den, och som man en gång hade lärt sig när man konfirmerades. Det blev i stället så att han berättade om gårdagens högmässa i Vittsjö kyrka. Där hade varit så många barn med och han tyckte det var en av de finaste gudstjänster, som han hade varit med om. Sedan fick man ställa frågor. Bl a undrade någon hur kan Gud som är god tillåta allt ont i världen. Röstin förklarade alla frågorna som var mer eller mindre lätta att enkelt besvara.

Återigen framförde Hembygdskören tre sånger. Nu blev det Nu kommer kväll, Lugna hamn samt En liten fågel. Åhörarna tackade med en applåd. Det blev så en kort andakt och vi sjöng  alla psalmen Bred dina vida vingar.

Medan Erna satte fram, säkert 7 sorters, kakor, som hon själv bakat, ändrades om så att vi kunde sitta vid borden och fika. Det blev en trevlig och gemytlig samvaro i den gamla fina skollokalen. Några berättade om minnen från när de gick här på skolan.  Erna bjöd på fikat men de som ville kunde lägga en slant, som skulle gå till ett behjärtansvärt ändamål.

Ett brev och en hälsning från Ebbe o Margit Persson lästes upp. De kunde tyvärr inte delta i år.

Ett stort och varmt tack framfördes till sist till Erna och till alla som kommit hit denna kväll. Förhoppningsvis är detta en gammal tradition som återkommer nästa år.

Wittsjö Hembygdsförening

Skapad av: Karin Persson (2022-09-29 09:50:41) Kontakta föreningen