Barnstigen

Voxna Hembygdsförening sökte och fick 50 000 kr av Gästrike-Hälsinge Hembygdsförbund för att anlägga en upplevelsestig för barn. Flera företag har sponsrat stigen.

Syftet är att knyta samman leken med bygdens kultur och historia på ett enkelt och lättsamt sätt.

Föreningen vill göra vår historia och kultur tillgänglig för alla.

Barnstigen en promenadväg för barn med föräldrar el annan vuxen runt kring Hembygdsgårdens byggnader i Voxnabruk.  Den är ca 300 m.

På stigen finns skyltar om Brukets historia, t.ex vad som hänt eller har funnits.

Barnen möter några djurfigurer längs stigen. Till varje djur knyts en kortare historia. Vi vill med djur- och naturexempel knyta an till det biosfärområde vi tillhör och sprida kunskap. Barnen kan prova på att spika en spik i en stubbe. Det finns också en sandlåda att gräva fram en skatt i som Bergsfrun vaktar. Mat kan barnen tillaga på en järnspis. Barnen kan prova på att vara lindansare som Elvira Madigan. Kossan Krona vill bli mjölkad och gruvhästen Kaxe vill bli klappad och omhuldad. Om man vill prova på att rida finns det käpphästar att tillgå.

Stigen  blev klar i juli 2023  och  öppnades då för barn och vuxna att promenera. Möjligheten att ha picnic finns på Hembygdsgården eller om man vill efter stigen. Den idylliska miljön är gratis.

Stigen har varit välbesökt i sommar. Föreningen hoppas att kunna utveckla den vidare.

Voxna Hembygdsförening

Skapad av: Christoffer Karlström (2023-01-28 09:27:43) Kontakta föreningen