Vindelns Hembygdsförening har nyligen genomfört sitt 88:e årsmöte med ett trettiotal medlemmar på plats. Carl-Axel Gyllenram svingade årsmötesklubban med den äran och konstaterade att hembygdsföreningen trots sin ålder är synnerligen livaktig. Ur den digra verksamhetsberättelsen kan nämnas; våffeldagar, berättarcaféer, städdagar, nationaldagsfirande, midsommarfirande, helgöppet, loppis, folkmusikkonserter, byggnadsvård, bygde-och skördemarknad, tidsresor för barn, guidningar, invigning av inte-nudda-marken-bana, after work, julmarknad, ansökningar mm mm.

Styrelsen för 2023 var Lars Löfgren (ordf), Ulrika Åkesdotter (kassör), Mats Byström Nuft (sekr), Britt Tegström och Laila Eliasson. Suppleanter var Boel Stenberg och Janis Brokers.Under verksamhetsåret har föreningen utsetts till Årets Hembygdsförening i Västerbotten samt att Ulrika Åkesdotter erhöll Lions kulturstipendium för mångårigt engagemang på Hembygdsgården.Tårtor bjöds till kaffet för att fira det faktum att LRF Västerbotten utsett Hembygdsgården till kulturstipendiat med motivering: ”I en tid då samhället och jordbruket hamnat allt längre från varandra, är det viktigt att vi blir påmind om vår historia – något Vindelns hembygdsförening gjort genom att inte minst belysa kons betydelse. Konstverket Gullmor, kon i trä, visar hur viktig kon varit för Västerbottens historia, och fört livet med kon närmare dagens barn. Vi hoppas verkligen att våra kor inte ska sluta på ett museum, men det har visat sig att det finns ett undantag, nämligen fjällkon Gullmor.”

Freddy Holmgren, Wild River, var inbjuden och förtäljde intressant information hur de tänker sig framtiden med restaurangen nere vid Vindelälven i gamla Hotell Forsen.Image

Vindelns Hembygdsförening

Skapad av: Lars Löfgren (2024-02-21 19:43:20) Kontakta föreningen