Premiär för program om Bohusskalden Nycander på Vikarvet

Onsdagen den 12 april är det premiär för ”Bohusskalden Fredrik Nycander i ord och ton” på Vikarvets kulturhistoriska museum i Lysekil.

En trio bestående av Birgitta och Anders Gunnarsson samt pianisten Lowe Pettersson framför visor baserade på bohusskalden Fredrik Nycanders diktning.

Fredrik Nycander föddes 1867 på Åby säteri, herrgården som idag är Nordens Ark. Under 1890-talet arbetade han på olika tidningar och i början av 1900-talet var han skådespelare både i Sverige och i Finland. Han var med och bildade det kulturhistoriska sällskapet Vikarvet 1915. Det är därför premiären på visprogrammet förläggs dit. Nycander var mycket produktiv. Förutom lyrik skrev han romaner och mustiga vikingaspel.

Vi har fokuserat på texter som är intressanta och underhållande även idag. Nycander var en välkänd person i Lysekil under de första årtiondena på 1900-talet. Han fick epitetet ”bohusskalden”, avled i Stockholm 1944 och ligger begravd på en privat begravningsplats vid Åby säteri.

– Idén till det här programmet, påpekar Anders Gunnarsson, började med att vi hittade den mycket musikaliskt skrivna dikten Gullmarn:

Har Gullmarn du sett när i solen den bryter och blånar en gnistrande högsommardag, när stormar kring ödsliga hällarna ryter och måsarna singlar i darrande slag?

Många av hans diktböcker finns i så få exemplar att man bara kan läsa dem på Kungliga biblioteket i Stockholm.

– Vi fann där också många mycket intressanta handskrifter efter honom. Arbetet påbörjades i februari 2020 och premiären har skjutits upp på grund av pandemin men nu är det dags, berättar Anders Gunnarsson.

Programmet består av ett 15-tal dikter i mycket omväxlande och nutida tonsättningar.

Många av dikterna och visorna är historiskt intressanta. Här finns dikten som lästes 1915 vid avtäckningen av ryttarstatyn på torget i Uddevalla och här beskrivs ett tidigt arbetartåg i Stockholm på 1890-talet.

En underbar liten dikt från 1930-talet beskriver kanske Nycanders livsfilosofi, funderar Anders Gunnarsson i ett pressmeddelande från Qwara Music om arrangemanget på Vikarvet onsdag 12 april:

Jag vill leva, jag vill älska, jag vill dricka bägarns vin.

Jag vill dikta sköna strofer, tömmar ge åt fantasin.

Jag är ung blir aldrig gammal, blodet sjuder i var nerv.

Jag vill frossa tills jag stupar, full av lycka och fördärv!

Evenemanget genomförs med ekonomiskt stöd från Lysekils kommun.

Vikarvet Kulturhistoriskt Sällskap

Skapad av: Göran Emanuelsson (2023-03-30 18:23:42) Kontakta föreningen