I Sverige finns det drygt 100 bevarade skvaltkvarnar, 10 av dem finns i Veddige-Ås-Sällstorp!
Bossgårdens (Klockaregårdens) skvalta verkar mer ålderdomlig än de i Kvarnadalen. Byggnaden är rektangulär, i Kvarnadalen är de nästan kvadratiska.  Vattenhjulet har mycket trä, här har man sparat på det dyrbara järnet. Skakskon är unik i Sverige och är nästan identisk med de som finns på Shetlandsöarna. Kvarnstensdiametern är bara 115 cm trots att fallhöjden är hög, 3,86 m!
Till skillnad från i Kvarnadalen har det tydligen inte funnits behov av att öka kapaciteten.Inskriptionerna är fåtaliga: ”AI” och ”AOS”. Med penna står det kanske ”ALS 1815”. Men på baksidan av kvarntratten finns det ett mångfaldigt pentagram (femuddiga stjärnor) som skydd för troll och annat oknytt.

Måttuppgifter från Tore Lindström

Se bilder