På morgonen den 24 april steg ett fyrtiotal morgonpigga resenärer ombord för att starta kulturresan med buss mot Västmanland. Att denna resa nu kommit till stånd är tack vare ett förslag som kom upp på det första medlemsmötet som föreningen höll förra hösten.

Förmiddagskaffe med hembakt bulle bjöd Kicki på i Karmansbo. Sedan besökte de som ville brukslägenheten. Smedjan förevisades av Tompa som för dagen var iklädd vit smedskjorta, tjocka strumpor och slokhatt.

Image

Sedan fortsatte färden mot Galleri Astley. Ett konstgalleri som ligger, som det verkar, mitt ute i skogen. Trots detta är Galler Astley välkänt internationellt med mycket gott renommè. Galleriet är stort och har mycket att visa både inom- och utomhus.

Image

Dags för lunch på Färna Herrgård och Spa. Kocken Mikaela Håkansson fick i mars i år motta första pris som Sveriges bästa konferenskock. Även den här dagen bjöd hon på fantastiskt god mat, Mikaela är en mycket värdig vinnare! Ägaren och vd:n Wenje Engström hälsade välkommen och berättade om brukets historia och dagens hotell- och restaurangrörelse. Även Malin Andersson som är verksamhetsansvarig vid Sveriges största museum-Ekomuseum Bergslagen hälsade välkommen till Bergslagen. Efter den goda 3-rätters lunchen fanns tid att besöka Herrgårdsboden och en del inköp gjordes.

Image

Så var turen kommen till Kolarbyn. Där välkomnade Skinnskattebergs kommunalråd och alla besökare fick en bok om Europas största boardfabrik 1950-1988. Ägaren av Kolarbyn, Malin Bruce, tog emot och berättade om verksamheten där man just höll på att förbereda för ett stort antal gäster som skulle komma dagen därpå.

Image

Vid Skinnskattebergs hembygdsförening tog ordföranden Jonny Strömberg med fru Barbro samt Ulla, Karl-Åke och Per Olof emot. Det var dags att beskåda stockbåten från 800-talet och den berömda fonografen med vaxrullar.

Image

Bussföraren Mats från Forssjö Buss körde en vända runt sjön Övre Vättern så man fick se den stora fabriken Systemair, Folkparken och Sätra såg också.

Vid Bockhammar och Ebba Brahes romantiska lusthus var det så tid att stanna till igen. Lusthuset är troligen landets äldsta, byggt någon gång på 1600-talet.  I ungdomen upplevde Ebba Brahe en kärlekshistoria med kung Gustav II Adolf. Något giftermål kom dock aldrig till stånd. Ebba gifte sig istället med Jacob de la Gardie. Många sägner florerar om Ebba Brahe där hon  beskrivs som en god och ärbar kvinna. Den vackra kärlekssagan med kungen i trakterna av Bockhammar  har gett näring åt fantasin och romantiken. Säkerligen var Ebba också en skicklig yrkeskvinna eftersom hon, efter makens död, styrde familjens många gods och bruksanläggningar runt om i Sverige med fast hand.

Image

Dagen lider mot sitt slut. Efter besöket vid lusthuset är det dags att bege sig hemåt. En frågesport med 11 frågor var ordnad och nästan alla svarade rätt på alla frågor. Gunilla Åberg hade alla rätt och vann boken "Där eldarna dånade". Grattis!

Hembygdsföreningens styrelse vill rikta ett stort och varmt tack till medlemmen Anders Nordenbris som arrangerade resan och även var reseledare och guide under dagen.

Vem vet, kanske kan vi locka Anders till att hålla i fler resor framöver!?

Västra Vingåkers Hembygdsförening

Skapad av: Anna Averheim Osmark (2024-05-05 15:40:11) Kontakta föreningen