Hembygd, hållbarhet, mångfald och miljö – projekt med utgångspunkt från Agenda 2030.

Beviljade medel från Leader Sörmland och Jordbruksverket
Projektet Hembygd, hållbarhet, mångfald och miljö som drivs i samverkan mellan bl a naturskyddsföreningen och Studiefrämjandet har nyligen beviljats 300.000 kr i projektstöd från Leader Sörmland och Jordbruksverket. Det är en del i projektet som specifikt riktar sig mot barn och ungdomar som fått dessa pengar
Syftet med projektet, som pågår från 1 januari 2023 – 30 juni 2024, är att involvera barn och unga i ett lokalt arbete med långsiktiga hållbarhetsmål i Agenda 2030.

Samverkan en avgörande och bärande del i projektet: Tillsammans i det lilla för det stora”.
I projektet ingår Vingåkers hembygdsförening, Naturskyddsföreningen samt Studiefrämjandet i Vingåker. Projektet samarbetar nära även med Vingåkers kommun, som också har företrädare i projektarbetsgruppen. Samarbeten sker även vid olika tillfällen och i vissa sammanhang med olika andra föreningar i Vingåker samt med det lokala näringslivet i Vingåker. Samarbete kommer löpande att sökas med förskola och grundskola samt fritidsverksamhet i Vingåker, idrottsföreningar samt med Ungdomsrådet i Vingåkers kommun. Omnämnda aktörer bidrar med erfarenhet, kunskap och kompetens och det är även så att samverkan ger synergier – ringar på vattnet – som utvecklar projektet i enlighet med mål och syften. Via samarbete och synkronisering uppfylls bl a även syften utifrån Leaders horisontella mål: jämställda möjligheter att delta för kvinnor och män, inkludering och icke-diskriminering utifrån den ideologiska grundsyn som hembygdsrörelsen – och hela projektet – ger uttryck för samt nytänkande, icke-traditionellt tänkande och innovation i aktiviteter och processer. Ledordet i projektet är ”Tillsammans i det lilla för det stora” och vill visa att samverkan är en hållbarhetsfaktor i sig.

Rekrytering av unga samt mobilisering av engagemang
Det föreligger ett tydligt behov av att engagera yngre personer i arbetet med att såväl värna hembygden som att arbeta för en långsiktigt hållbar utveckling. Likaså finns ett behov av samverkan mellan flera föreningar, organisationer och parter för att gemensamt uppnå engagemang, kunskapsbildning och utveckling. Rekryteringen av yngre medlemmar till föreningslivet är angelägen och nödvändig liksom att kunna påvisa för barn och unga hur engagemanget i civilsamhället kan bidra till lärande och långsiktigt hållbar utveckling för hela samhället. Projektet vill stimulera ett demokratiskt och deltagaraktivt förhållningssätt i ett gemensamt arbete för hållbar utveckling inför framtiden.

Barn och ungas engagemang och intresse
Vi väljer därför i ett delprojekt att särskilt rikta aktiviteter till barn och unga i syfte att informera, medvetandegöra, utbilda och inspirera dem att verka för långsiktig hållbarhet i enlighet med målen i Agenda 2030. Vi finner stöd för vårt delprojekt i samtliga tre fokusområden som Sveriges hembygdsförbund lyfter fram: Förenings- och demokratiutveckling, Barn och unga samt landskapets förändring. Förhoppningsvis ska även barn och unga upptäcka glädjen i att arbeta tillsammans och att kunna påverka utifrån gemensamma intressen, exempelvis inom en förening eller ungdomsråd. Alla föreningar har ett behov av att visa sitt arbete och engagemang samt att rekrytera yngre människor som har beredskap och vilja att ta engagemanget vidare. Vi vill konkret stötta uppbyggnaden av ett Ungdomsråd i Vingåker och inspirera barn och ungdomar till att engagera sig i viktiga framtids- och hållbarhetsfrågor men även sett ur en retrospektiv och historisk vy. Möten över generationsgränser gör också att viktiga erfarenheter och kunskaper kan föras vidare i ett hållbarhetsperspektiv. Starten på detta delprojekt blir att anordna utbildning, information och samtal kring målen i Agenda 2030 med hjälp av sakkunniga experter/föreläsare/forskare för att de målgrupper vi adresserar (barn och unga, men även i ett generationsövergripande perspektiv) ska kunna bilda sig en uppfattning om innehållet i Agenda 2030 och i nästa steg välja fokus på vilka mål man vill arbeta vidare med. Därför kommer detta delprojekt att ha en agil prägel och en successiv framväxt med inslag av metoden design thinking.

För mer information, kontakta Mait Walderlo, [email protected], mobil 070-4663663.

Västra Vingåkers Hembygdsförening

Skapad av: (2023-01-13 21:50:38) Kontakta föreningen
Ändrad av: Västra Vingåkers Hembygdsförening (2023-10-29 18:41:18) Kontakta föreningen