Föreningsliv

Västra Ny Hembygdsförening bildades 19 februari 1953, av ett 20-tal intresserade Västra Ny bor. Initiativtagare var föreningens förste ordförande Nils.G Svahle.

Man enades tidigt att samla in och dokumentera föremål, som ej längre användes då redan då ny teknik och nya saker kom in i det svenska samhället. Thure Pettersson på Klastorp erbjöd föreningen sitt Nubbekullen, som även var barndomshem åt konstnären August Malmström. Föremålen visar tidigare generationers flit och kunskap. De finns idag på de två museer som drivs av hembygdsföreningen, Nubbekulle och Lantbruksmuseet på Övralid.

Föreningen har idag (2024)  206 medlemmar och arbetar vidare på samma tema för att bevara den äldre kunskapen, förvalta och vidareutveckla den till kommande generationer. Föreningen har också ett aktivt förhållningssätt i frågor rörande landsbygdens utveckling och fokus på hur vi kan bidra till en bred samverkan med andra föreningar, organisationer, företag och offentlig verksamhet i frågor som berör förutsättningarna för Västra Ny.

2023 inledde vi också ett fördjupat samarbete med Intresseföreningen Medevi Brunn, då Medevi Brunn är en viktig del av V. Ny området. Hembygdsföreningen firade då 70 år och Intresseföreningen 30 år. Det uppmärksammade vi med gemensam utställning på Medevi Brunn. Våra två föreningar jobbar båda för bygdens kulturarv och det finns många goda skäl att "kroka arm" i vårt arbete.

Torpet Nubbekullen, som vårdats och skötts av hembygdsföreningen i över 60 års tid, övergick hösten 2011 i föreningens ägo. Gamla Småskolan i Nykyrka köptes 2007 gemensamt av fem föreningar, varav Västra Ny Hembygdsförening var en av de delaktiga. Köpet från Motala kommun möjliggjordes genom att vi bildade en ekonomisk förening, där idag tre av föreningarna kvarstår. I september 2018 skrevs ett nyttjanderättsavtal som innebär att Västra Ny Hembygdsförening tar ett ansvar för Gamla Småskolan, vilket också innebär att vi kan fokusera på att göra huset till en levande hembygdsgård.

Dokumentation av bygden
Vi har i studiecirkelform under många år forskat kring bygden och dess människor och försökt göra dessa uppgifter tillgängliga genom Bygdeband.se  Det är ett arbete som vi kommer att fortsätta med framöver. Sedan 1998 har vi också dokumenterat bygden genom kartmaterial från 1700-talets lantmäterikartor men även från senare kartor och från vandringar och exkursioner i Västra Ny under ledning av Arne Karlsson, tidigare kartritare i orienteringsklubbar.

Gårdagens många torp, gårdar och backstugor har ersatts av moderna villasamhällen och fritidsbyar och nu endast ett färre antal lantbruk, som håller landskapet öppet.

Lämna gärna synpunkter och idéer på hemsidan eller intressant forskning.

Kontakta oss:
Föreningarnas lokal i Nykyrka