Vagnmuseet

En av tre helrenoverade vagnar från Hovdala slott (Foto: Henrik Andersson)

Västra Göinge hembygdsförenings vagnmuseum finns i Hässleholms museum vid Norra Kringelvägen. Hembygdsföreningen är en av fyra fristående föreningar i Hässleholms museum. De övriga är: Hässleholms frivilliga brandmuseeförening, Garnisonsmuseet Hässleholm Vänner och Hässleholms Militärhistoriska Förening . Tema för museet är Transport, teknik och militär. I samlingen märks bl a tre helrenoverade vagnar, en kupé, en landå och en åkvagn, som tidigare tillhört Hovdala slott. Här finns också en promenadvagn från Maglö slott, en gigg från Hässleholmsgården och ett antal andra vagnar typiska för näringarna i trakten strax före bilismens genombrott. Alla vagnar förutom firma Germanias handkärra har varit hästdragna. Nuvarande vagnutställning iordningställdes våren 2008.

I vagnmuseet har vi också monterat Måleböketapeten från gården med samma namn.

Inträde på Hässleholm museum: Vuxna: Fri entré för medlemmar i Västra Göinge hembygdsförening eller i någon av de andra föreningarna.

För övriga en blygsam avgift.

Skolklasser: Hässleholms kommunala skolor har fritt inträde

www.hassleholmsmuseum.se
PlatsR

Hitta hit