Om oss

I den uppländska lilla byn Vänge-Ekeby hittar ni oss i hembygdsföreningen om söndagarna sommartid, vid kaféet i vår hembygdsgård Karlssongården. Välkomna att uppleva den fina miljön med oss i Ekeby, över fika med hembakt, och samtala med alla dem som har mycket att berätta om byn och dess historia!

Vänge Hembygdsförening

Föreningens historia är tätt förknippad med bevarandet av den unika, uppländska radbyn Vänge-Ekeby. Byn, som är byggnadsminnesförklarad sedan 1997, har medeltida anor med en bevarad byplan. Sedan hotet om rivning avvärjdes vid 1950-talets början, har föreningen tillsammans med engagerade Vängebor och stöd från kulturmiljövårdare i Uppsala kunnat ge byn nytt liv.

Vår hembygdsgård i byn, Karlssongården från 1700-talet, är centrum för den nuvarande verksamheten, med kafé sommartid, populärt midsommafirande, utställningar, julmarknad med mera. Från sin kulle intill byn tronar väderkvarnen från 1807, som ägs och vårdas av föreningen. Den har ett återskapat maskineri och visas för besökare.

ImageVäderkvarnen Ekeby 2009

Föreningens verksamhet kretsar kring målen nedan. Du är varmt välkommen att bli medlem, och bidra med tid och kunnande, allt efter förmåga!
Ett genomgående och viktigt inslag i föreningens verksamhet är det trevliga umgänget och alla intressanta samtal om bygden och dess historia och framtid.

Vänge hembygdsförening arbetar för att ...

• vårda Karlssongården med dess rika samlingar av bruksföremål, fotografier m. m.
  • underhålla Ekeby kvarn och dess inventarier
  • hålla gården och kvarnen tillgängliga för allmänheten
  • sköta kryddgården och informera om dess växter
  • ordna studiecirklar och andra sammankomster med studier och information om bygden och dess historia
  • ordna sammankomster och fester för främjande av gemenskap i bygden, som midsommarfest, friluftsgudstjänster, trivselkvällar, spelmansstämmor, kaffeseervering m. m.
  • utge årsskrift och andra publikationer som tjänar föreningens syften, som t. ex. Vi i Vänge
  • manifestera Hjort Anders Olssons betydelse som spelman och hans anknytning till Vänge.

 c/o Rosemarie Fiebranz, Geijersgatan 18 C, 752 26 Uppsala
 Karlssongården, Ekeby, Vänge i Uppland