Böcker om Vallentuna

Vallentuna – ung ort i gammal bygd

Boken är skriven av ett tjugotal personer, som på olika sätt har anknytning till bygden. De beskriver kunnigt och personligt olika delar av den lokala historien under det gångna seklet. Vi får följa det lilla stationsamhället från 1900-talets början fram till den snabbväxande Stockholmsförorten 100 år senare.

Boken gavs ut år 2005 av Vallentuna hembygdsförening och Vallentuna kulturnämnd, inför Vallentuna hembygdsförenings 50-årsjubileum. (Vallentuna kulturnämnds skriftserie nr 20). Vallentuna – ung ort i gammal bygd finns att köpa på Vallentuna bibliotek; [email protected] eller direkt hos föreningens kassör, Staffan Rosander, via mail. [email protected]
Boken är inbunden, 185 sidor. Pris: 200 kr + ev. fraktkostnad.

Nytt ljus över Långhundraleden – bygder, båtar, natur
Långhundraleden var en vattenväg i Uppland, mellan Östersjön och Uppsala. Kanske överraskande, när man nu bara ser åkrar och skogsklädda höjder här, men Uppland och Mälardalen hade långsamt stigit upp ur Stor-östersjöns vatten efter inlandsisens nedtryckning. Människorna bosatte sig där och många kom under bronsåldern för mer än 3500 år sedan. Senare, under järnåldern, var alla bördiga dalgångar odlade.

Uppland förblev länge ett skärgårdslandskap för samfärdsel med båt. En odlings- och sjökultur växte fram och var så under hela järnåldern och ett stycke in i medeltiden. Båtarna var suveränt anpassade till sjölandskapet och användes också över ”drag”, där båtarna togs över land, ibland med hjälp av hästar.

Boken gavs ut år 2011 av Arbetsgruppen Långhundraleden, där 16 hembygdsföreningar längs vattenleden samarbetar sedan 1979. Nytt ljus över Långhundraleden – bygder, båtar, natur kan beställas från Inger och Owe Eklund, Stolp Ekeby 9, 186 95 Vallentuna; [email protected]

Anckarströms Lindö – ett vallentunagods och dess ägare på 1700-talet
Namnet Anckarström har kommit att för evigt förknippas med en dramatisk händelse i svensk historia, pistolskottet i ryggen på Gustaf III vid operabalen den 16 mars 1792.

Denna händelse och det faktum att familjenamnet efter kungamordet byttes till Löwenström har skymt minnet av den far, överstelöjtnanten och riddaren av Kungliga Svärds- och Vasaordnarna Jacob Johan Anckarström, född 1729, som på egna förtjänster vunnit en plats i både agrarhistoria, musikhistoria och vetenskapshistoria. Han omformade på bestående sätt landskapsmiljön kring Lindö säteri, som han ”gift sig till”.

Gården och godset står i centrum för denna bok, som bygger på en hel del hittills obeaktat arkivmaterial och på viktiga punkter reviderar uppfattningar om både gården och överstelöjtnanten som framförts i hembygdsforskningen.

Boken är skriven av professor emeritus Staffan Helmfrid. Den gavs ut år 2010 av Vallentuna hembygdsförening och Vallentuna kulturnämnd (Vallentuna kulturnämnds skriftserie nr 24). Anckarströms Lindö – ett vallentunagods och dess ägare på 1700-talet finns att köpa på Vallentuna bibliotek; [email protected] eller direkt hos föreningens kassör, Staffan Rosander, via mail. [email protected]
Boken är inbunden, 200 sidor. Pris: 200 kr + ev. fraktkostnad.

En bok om runor och runristningar i Vallentuna
Boken vänder sig i första hand till barn och ungdom, men kan även läsas av andra som är intresserade av runor och runristningar. Du får veta en hel del om hur det kom sig att man började använda runor, hur de ser ut och vad som står att läsa på runristningarna.

I boken får du se exempel på olika typer av runristningar. Nästan alla är hämtade från Vallentuna kommun, som är en av de kommuner i Sverige (och världen!) som har flest runristningar.

Boken är skriven av Svante Berg, som har månårig erfarenhet av lokalhistorisk forskning. Han är ingenjör och har bedrivit arkeologiska studier. Boken gavs ut år 2011 av Vallentuna hembygdsförening och Vallentuna kulturnämnd (Vallentuna kulturnämnds skriftserie nr 25). En bok om runor och runristningar i Vallentuna finns att köpa på Vallentuna bibliotek; [email protected] eller direkt hos föreningens kassör, Staffan Rosander, via mail. [email protected]
Boken är häftad, 57 sidor. Pris: 70 kr + ev. fraktkostnad.

Ett par tidigare böcker i Vallentuna kulturnämnds skriftserie
finns också att köpa fortfarande på Vallentuna bibliotek; [email protected] eller direkt hos föreningens kassör, Staffan Rosander, via mail. [email protected]

– Örnen, bilan och stjärnorna – en bok om Vallentuna
gavs ut 1988 (Vallentuna kulturnämnds skriftserie nr 1).
– Vallentuna Anno Domini 1198 – Vallentunakalendariet och dess tid
gavs ut 1998, inför Vallentuna kyrkas 800-årsjubileum (Vallentuna kulturnämnds skriftserie nr 12).

(Vinjettfoto 2012: Sonia Blom)

Vallentuna Hembygdsförening

Skapad av: Vallentuna Hembygdsförening (2018-08-11 12:38:41) Kontakta föreningen
Ändrad av: Vallentuna Hembygdsförening (2019-11-24 13:37:24) Kontakta föreningen