SOCKEN- BESKRIVNINGAR

Vadsbro

Sockennamnet skrevs "Wazbro" omkring 1314, och detta namn har socknen behållit allt framgent. Tolkningen bjuder inga svårigheter. Namnet betyder "bron vid vadstället". Den bro som utpekas av namnet, bör ha legat över ån mellan sjöarna Veckeln (Hedenlundasjön) och Vassjön, eller Vadsbrosjön. Omedelbart intill Vadsbroby och Vadsbro kyrka går landsvägen över ån, och de topografiska förhållandena gör det tydligt, att en bro måste ha funnits där sedan urminnes tider. När sockennamnet skrevs för första gången, var Vadsbro huvudsocken och Blacksta annex. Ganska snart därefter, troligen under 1400-talet, blev förhållandet det omvända.

Blacksta

Sockennamnet skrevs 1317 "Blaksta" vilket betyder Blacks
gård, ty Black bör vara ett egennamn, vars gamla betydelse är blekfärgad eller
smutsgrå. Det är naturligtvis rimligast att tänka sig, att ett sådant namn varit
ett öknamn på mannen som ägde gården. Sådana namn, som har sammansatts med ordet -sta eller ställe, boplats, gård, är ofantligt vanliga i Sörmlands gamla kulturbygder framför allt på Rekarneslätten. Det är då ganska märkligt att kunna
konstatera, att endast 5 av landskapets 120 sockennamn lånats från byar med denna namntyp. Anledningen därtill är, att denna namnform visserligen är förhistorisk men dock så sen, att de gamla huvudorterna i bygden redan varit utformade och namngivna före den tid, då de flesta sta- namnen kom till. När sedan sockenindelningen utformades, så var det gamla huvudorter, som fick ge de nya sockenenheterna namn och icke de relativt nyodlade sta- byarna. Blacksta äremellertid ett undantag.
På 1300-talet var Blacksta annex till sin större granne Vadsbro, men under 1400-talet blev förhållandet omvänt och var så allt framgent, till dess de bägge socknarna slogs tillsammans till ett pastorat med det nya kyrkoherdebostället uppbyggt vid sockengränsen, men i Vadsbro socken. – Socknen var ursprungligen mindre, men år 1624 överfördes säteriet Ekenäs från Vadsbro till Blacksta, då gården hade närmare kyrkväg till Blacksta.

Nuvarande namn på östra delen av sjön
Veckeln.
Källa: Sveriges städer och samhällen, jämte landsbygd;
Södermanland del 1

Fr.o.m. 1989 ändrades sockengränsen så att Flinkesta kom
att tillhöra Blacksta socken.

Vadsbro-Blacksta Hembygdsförening

Skapad av: (2012-03-31 14:56:21) Kontakta föreningen
Ändrad av: Vadsbro-Blacksta Hembygdsförening (2018-09-15 06:27:40) Kontakta föreningen