Ta en titt på den här bilden av Turisthotellet i Ängelsberg och titta särskilt på träpanelen som löper längs nedre kanten av huset. Den har en historia att berätta – ett halvsekel efter att huset byggdes.
Det var år 1897 som muraren Carl Fredrik Ellström köpte mark uppe på berget i Ängelsberg för att bygga ett hotell. Den nya fastigheten fick namnet Fredriksberg. År 1900 stod det nya huset klart och Ellström tituleras nu byggmästare.
Turisthotellet blev namnet och hotellvärdinnorna - för det var som regel kvinnor som drev hotellet - avlöste varandra. Bland de mer prominenta hotellgästerna noterades tonsättaren Hugo Alfvén och hans älskarinna/första hustru Marie Kröyer (googla på dem så förstår ni varför de var en lokal snackis).
Men Ängelsbergs glansår som pensionatssamhälle tog slut under andra världskriget och Fredriksberg blev privatbostad.
Våren 1952 beslöt den dåvarande ägaren, målarmästare Artur Källstig att det var hög tid att måla om huset. Men när han och hustrun Ebba började skrapa bort lös färg upptäckte de att panelerna nertill hade en annan målning under den flagnande fasadfärgen. Där var laserad botten, dekorationer målade i grönt, brunt grått och rött. Medaljonger på blå botten och svarta siffror.
Det visade sig att Viktor Ellström också var med i renoveringen av Västanfors kyrka vid sekelskiftet. Allt gammalt skulle rivas ut – inklusive kyrkbänkarna – och han tog reda på det som gick att använda till hans hotellbygge. Kyrkbänksdörrarna blev fasadpaneler och psalmboksställen blev profiler. Och förmodligen finns allt kvar – bakom den nuvarande mexitegelfasaden!  Utsiktsvägen 1 är adressen.

Anna Pettersson, som gav ut vykortet, var värdinna på Turisthotellet 1903 – 1907.

Kyrkan som blev snickarglädje

Västervåla Hembygdsförening