Alrik Söderbäck föddes i Trummelsberg 1875. Emigrerade till Amerika som tonåring, blev sjöman på de sju haven. Återvände till Trummelsberg och gifte sig. Han var en av de sista arbetarna vid hyttan i Trummelsberg och därefter en av de sista som arbetade vid hyttan i Ängelsberg innan den lades ner. Här  berättar han själv i ljud och text om sitt händelserika liv.

Alriks Söderbäcks memoarer 12 april 2021.pdf

Alrik Söderbäck berättar
Alrik föddes 1875 och växte upp i Trummelsberg tillsammans med 7 syskon. Vid 17 års ålder emigrerade Alrik till Nordamerika för att återvända 7-8 år senare. Vid hemkomsten mötte han Maria Hjort på vägen någon kilometer före Trummelsberg. Maria var då 14 år och blev 1904 Alriks hustru. Paret fick två söner. I en inspelning gjord omkring 1960 berättar Alrik om sitt liv. På inspelningen hörs även Maria och två män, gissningsvis är det sönerna som gör inspelningen.
Alrik och hans syskon växte alla upp i Trummelsberg. Med lite fantasi kan föreställa sig att syskonen talade med samma dialekt som Alrik och kanske rentav var detta den dialekt som talades allmänt i Trummelsberg i slutet av 1800-talet.
Christer Söderbäck, Örebrosonson till Alriks bror Oscar född 1876

Alrik Söderbäck intervju.mp3