Den fjärde träffen i projektet "Det sitter i väggarna" har genomförts. Söndagseftermiddagen den 28 april visade sig i sitt bästa vårväder med solsken och efterlängtad varmare temperatur. De knappt fyrtital inbjudna strålade samman på parkeringen utanför Utvängstorps skola och gjorde sig ingen brådska att lämna det behagliga uteklimatet för att tas sig in och medverka i denna träff. Under ca. 3 timmar visades det dokument, bilder och fotografier på den nyinköpta mediautrustningen, samtidigt som Våge Landberg och Torbjörn Fridh muntligt försökte förmedla olika budskap som har med dessa fastigheter att göra. Några uppskattade avbrott med anekdoter som Karl-Ove Dahlen och Torgny Sandstedt förmedlade. Många inbjudna fastigheter var representerade i olika former. Ett välkommet avbrott gjordes efter ca. halva tiden då föreningen bjöd på fika. Under fikastunden fanns möjlighet att bekanta sig med sina grannar och att döma av ljudnivån var det många som deltog i denna aktivitet. Nu har hela socknens fastigheter blivit inbjudna i olika omgångar och en femte träff är under planering som kommer att bli med annat upplägg och på annan plats.

Projektet har genomförts med ekonomiskt stöd av Svenska Postkodstiftelsen.

Vi är därför väldigt glada över att stötta Utvängstorps hembygdsförening som genom återkommande träffar med fokus på lokalhistoria om bygdens människor och bostäder, vill skapa gemenskap och samvaro. ” säger Marie Dahllöf, Generalsekreterare för Svenska Postkodstiftelsen

GrannskapsinitiativetG1

Utvängstorp Hembygdsförening