Bli medlem

Enskilda personer och hembygdsföreningar kan vara medlemmar i Upplands fornminnesförening och hembygdsförbund. Medlemskap i det regionala förbundet innebär samtidigt medlemskap i Sveriges Hembygdsförbund, riksorganisationen.

Enskilda medlemmar:
Årsavgiften för enskild medlem är 250 kr. Det går också att skaffa ett enskilt medlemskap för hel familj/hushåll för 400 kr per år. För denna avgift får du/ni årsboken UPPLAND med varierande material om Upplands historia och kulturarv, informationsbladet Meddelanden (i form av digitalt nyhetsbrev), inbjudan till utflykter i landskapet med kulturhistoriska besöksmål, medlemsrabatter på publikationer som ges ut av förbundet och Upplandsmuseet och förhandsinformation om vad som händer på Upplandsmuseet.

Klicka här för att komma till anmälningsformuläret. Det går också bra att kontakta vårt kansli via e-post eller telefon.

Du kan också ge bort ett medlemskap! Då fyller du istället i ett annat anmälningsformulär, där du kan ange särskilda kontaktuppgifter för den som ska betala fakturan. Klicka i så fall här.

Bli enskild medlem i Upplands fornminnesförening och hembygdsförbund – det är ett klokt sätt att lära känna Uppland!

Hembygdsföreningar:
För varje medlem betalar hembygdsföreningen årligen 7 kronor till det regionala förbundet. Därefter tillkommer 13 kronor/medlem som går till Sveriges Hembygdsförbund (som har en minimidebitering på 500 kr/förening, något som bara påverkar avgiften för föreningar som har färre än 39 medlemmar).
En hembygdsförening med 100 medlemmar betalar således totalt 2 000 kronor/år. Föreningen meddelar antalet medlemmar per sista december till vårt kansli under januari månad och erhåller därefter en faktura.

Varje ansluten förening representeras med ett ombud för varje påbörjat femtiotal medlemmar, dock med högst sex ombud. Därjämte utses ett antal ersättare som inträder i angiven turordning.

För medlemsavgiften får föreningen möjlighet att delta i kurser, konferenser, erfarenhetsutbyten, andra möten och utflykter. Ett exemplar av årsboken Uppland ingår också liksom informationsutskick som t ex medlemsbladet Meddelanden (ett digitalt nyhetsbrev).
Sveriges Hembygdsförbunds tidskrift Bygd och Natur samt möjligheten att teckna hembygdsförsäkring är exempel på riksorganisationens medlemsförmåner.

Kontakta vårt kansli via formuläret nedan, e-post eller telefon om du vill anmäla er hembygdsförening som medlem.

Skicka meddelande

Jag samtycker till att föreningen sparar mitt namn och min e-postadress för att kunna svara på mitt meddelande.

Om du vill bli borttagen från vår lista, kontakta: [email protected]