Om oss

Tunbygdens hembygdsförening innefattar de tre socknarna Tun, Friel och Karaby. Föreningen bildades 1949. Kärnverksamhet är att visa upp lokalerna Silviiskolan, Rektorsbostaden och Skolmagasinet för besökare. Dessutom anordnas tipspromenader och andra trevliga tillställningar.

Image

Skolhuset som invigdes år 1780 genomgick flera förändringar in- och utvändigt under 1800-talet. Efter en restaurering på 1940-talet inrymdes ett museum på övervåningen. Detta var startskottet för Tunbygdens hembygdsförening som bildades 1949. Foto från omkring 1900.

Image

Rektorsbostaden uppfördes som en privatbostad under början av 1800-talet men inlöstes strax och byggdes ut för att användas som lärarbostad. Byggnaden hade på platsen förgåtts av ett annat trähus som kyrkoherden Jonas Slivius låtit uppbygga på 1760-talet, den så kallade ''Svenska skolan''. I bakgrunden syns ett fähus som också tillhörde Silvius tidiga skolkomplex från 1760-talet, men revs vid mitten av 1960-talet. Foto ca. 1915.