Kåtamyrstugan

ImageKåtamyrstugan
Naturvårdsverket och Stöde kommun var behjälpliga när denna byggnad sattes upp på berget.

Troligtvis hade stugan flyttats från Sjölings i Hullsjön till Kåtamyren som inte ligger långt från gränsen till Sättna socken öster om Hullsjön. Sjölings hade också varit i kontakt med Hembygdsföreningen om de ville övertaga stugan och förslagsvis sätta upp den i Hullsjön. Därav blev intet, däremot rapporterades från ett styrelsemöte 1965 att Märta Larsson i Hullsjön hade skänkt Kåtamyrstugan till Hembygdsföreningen. Året därpå planerades flytt till Huberget. Kostnadsförslaget för uppförandet på Huberget beräknades till 17.700 kronor.

Stugan är i två plan, på nedre är det ett litet kök och ett rum. Övre delen har nyttjats till sovrum.
Toalett saknas i byggnaden. Kåtamyrstugan har främst använts sommartid för tillfälligt boende och i samband med den årliga spelmansstämman, då bl.a stämmans sekretariat inryms i stugan.

Källa:  Erik R Eriksson 2015

Stöde Hembygdsförening