Om oss

Föreningen bildades 1965 och omfattar trakten Sörbygden, som består av Hede, Krokstad och Sanne socknar i Munkedals kommun. Det är en jord- och skogsbygd i inre delen av norra Bohuslän.

Föreningen kallades vid bildandet Hede fornminnes- och hembygdsförening. Syftet med föreningen var enligt det första protokollet från 3 juli 1965 att "bevara bygdens historia och den rika tillgång på fornminnen som finnes inom socknen". Från början omfattades bara Hede socken, sedan har Krokstad och Sanne tillkommit.

År 2016 uppmärksammade Sveriges hembygdsförbund att förväxlingar ofta uppstod mellan vår förening och Hede hembygdsförening i Jämtland. Föreningens nya namn blev istället Sörbygdens hembygdsförening. Val av namn var självklart eftersom föreningen verkar i hela Sörbygden, vilket nu också återspeglas i namnet.

Föreningens nuvarande verksamhet har fokus på vård av våra byggnader och samlingar, samt att dokumentera och förmedla vår lokala historia. Vi vill också främja den sociala gemenskapen och bedriver café under vår och höst i vår hembygdsgård i Fisketorp. Caféet har blivit en betydelsefull mötesplats i bygden. En allt mer viktig del i vårt arbete är också att engagera och informera barn och ungdomar om hur livet var förr. I flera år har vi tillsammans med Bohusläns museum arrangerat "Hembygdsresan" där barn får prova på hur det var att leva för 100 år sedan. I hembygdsgården har vi regelbundet olika utställningar med skiftande teman, alltifrån äldre radioapparater och motorsågar till broderier. Vi har aktiviteter såsom vandringar och visningar av våra samlingar med äldre föremål för skolklasser och andra intresserade. Vi deltar i olika lokala evenemang som Sörbygdsdagarna och julmarknaden där vi bland annat visar upp och berättar om gamla föremål. Hembygdsföreningen ger även ut en årsskrift där vi publicerar artiklar och bilder som har anknytning till bygden eller som på annat sätt är av intresse.