Nationaldagsfirande vid Bogastugan, år 2022

Efter två års ofrivillig ”väntetid ” kunde hembygdsföreningen nu åter inbjuda allmänheten till firande av nationaldagen vid hembygdsgården, Bogastugan den 6 juni.  Traditionen om att fira Sveriges nationaldag vill vi vårda. I år var vi angelägna om att göra det extra högtidligt och genomförandet blev väldigt uppskattat, över förväntan.
Under den behagligt varma eftermiddagen, samlades drygt 90 tal besökare ute i den försommarvackra trädgårdsgrönskan. Firandet inleddes med att vi alla sjöng Sveriges nationalsång under ledning av fiolmusik framförda av de inbjudna riksspelmännen Jenny Gustafsson och Hans Kennemark.

Dessa fortsatte därefter under ca en halvtimma med att spela västgötsk folkmusik såsom exempelvis Näckens polka, BlinnePetters marsch, Skara brudmarsch, m.fl.

Nationaldagstalet hölls av Henrik Erickson, chefredaktör för Ulricehamns Tidning. Talets huvudinnehåll koncentrerades kring demokratins villkor, fria människor, fri press och allas rösträtt och om att vara rädd om Sveriges demokrati. Henrik lyfte även fram den positiva utveckling som sker i Ulricehamn och Hökerum.

Därefter fortsatte riksspelmännen, Jenny och Hans, att ytterligare låta oss njuta av traditionell fiolmusik från Västergötland kombinerat med berättelser om dess ursprung.

Jenny berättade också, på förfrågan, om vad det innebär att ha titeln riksspelman. Se fotnot nedan.

Eftermiddagen avslutades med information från föreningen av Bengt Samuelsson och om den utställning som kommer att finnas i Lill-Boga under sommaren. Bengt har ordnat fram en mängd pärmar med foton, tidningsurklipp och annat intressant samlat från bygden och som normalt finns förvarat i hembygdsföreningens arkiv. För att ge möjlighet för intresserade att närhelst det passar så kommer det att finnas en nyckel till Lill-Boga att låna i Tolkabro affär och som kan hämtas ut för att i lugn och ro kunna ta del av materialet.

Under söndagseftermiddagar i juli och första söndagen i augusti har hembygdsföreningen kaffeservering vid Bogastugan och då kommer också sommarutställningen i Lill-Boga vara öppen för att ge intresserade möjlighet att botanisera i föreningens arkivhandlingar.

Ekonomiskt stöd för genomförandet av hembygdsföreningens nationaldagsfirande har lämnats av Ulricehamns kommun genom Kulturen, studieförbundet Vuxenskolan och genom frivilliga bidrag från besökare.

Nedtecknat av Ingrid Öhlund

För fler bilder ryck HÄR