Många intryck vid studiebesök hos Herrljunga hembygdsförening

Att utbyta erfarenheter med andra hembygdsföreningar ger inspiration och idéer.

Detta fick ett 20 tal medlemmar från Södra Vings HBF vara med om vid det studiebesök som föreningen gjorde hos Herrljunga HBF under tisdagskvällen den 10 maj.

K-G Fridén hade ordnat en mindre buss och med K-G vid ratten kunde vi alla få en avslappnad och trygg resa till och från Herrljunga. Vid hemresan var vi både belåtna, imponerade och glada med att ha fått vara med om en intressant kväll.

Nedan följer några nedslag från studiebesöket.

Peter Backenfall, ordförande i Herrljunga HBF, jämte 5-6 medlemmar tog emot oss när vi anlände till Harabergets hembygdspark vackert beläget vid Nossans vattendrag. Herrljunga hembygdsförening bildades för 80 år sedan och har ca 650 medlemmar. Medlemsavgiften är 100 kr/medlem och 200 kr/familj. De har tagit emot flera imponerande utmärkelser bla har föreningen utnämnts till Årets hembygdsförening för hela Sverige av Sveriges hembygdsförbund.

Vårt besök började med att vi guidades runt bland de 15 tal hus som hembygdsföreningen äger i parken och som är ditflyttade   från olika områden inom Herrljunga med undantag av det lilla skolhuset. Ambitionen är att skapa en by med byggnader och anläggningar för de olika funktioner som kan finnas i en by. Det senaste som är på gång är att flytta ett missionshus till parken. Vi fick också gå den sk Trollstigen som är en spännande liten naturstig med olika möjligheter för barnaktiviteter.

Vi bjöds därefter på härligt och välsmakande kvällsfika. Själva hade vi med förning till besöket i form av hembakta kanelbullar.

Vi fick i anslutning till fikat information om bla hur föreningen är organiserat och hur man varje vecka arbetar i arbetslag för skötsel av byggnader och anläggningar etc. För de olika byggnaderna har en underhållsplan tagits fram. En inspirerande och mycket uppskattad lekstuga för barn har under de senaste åren också byggts av föreningen inom parken.

För serveringsverksamheten har de en arbetsgrupp som gemensamt bakar fikabröd och som delar upp ansvarat inför de olika utåtriktade aktiviteterna. Föreningen samarbetar också med andra föreningar som exv. Naturskyddsföreningen och en lokal Trädgårdsförening. Den senare har bla. anlagt och ansvarar för en kryddträdgård i hembygdsparken.

Herrljunga har bra erfarenhet om att söka bidrag från olika myndigheter såsom exv. Riksantikvarieämbetet.

Föreningen är mån om att deras hembygdspark ska kunna vara en naturlig mötesplats i samhället och där människor och kultur kan förenas med olika upplevelser.

Vi utbytte också erfarenheter kring hur vi arbetar och vilka förutsättningar vi har inom Södra Vings HBF

Efter hela tre timmars besök tackade vi för besöket och överlämnade Södra Vings hembygdsbok- då och nu och vårt årsprogram 2022. Vi inbjöd också Herrljunga HBF för återbesök till vår hembygdsförening.

Nedtecknat av Ingrid Öhlund

Tryck HÄR för att se fler bilder

Södra Vings Hembygdsförening

Skapad av: Tommy Johansson (2022-05-11 21:56:00) Kontakta föreningen