Söderfors är en liten bruksort i norra uppland. Söderfors hembygdsförening startades 1949 föreningen har till ändamål att väcka, stärka och fördjupa kärleken  och kunskapen inom hembygden. Söderfors är rikt på byggnader som är väl bevarade. Hembygdsföreningen har Hembygdsgården, Gammelgården, Enkhuset, Ankarsmedjan och bagarstugan där det fortfarande bakas bröd till vissa evenemang i sina ägor. Söderfors är även känt för sitt Grekiska tempel som ligger vackert inramat i Engelska parken.

Hembygdsförening har flera återkommande akiviter under året. Firande i ankarbacken 30 april, Nationaldagen, Midsommarfirande i ankarbacken och Öppet hus en söndag i advent.

Gruppvisningar hela året

Följ med på guidad tur genom den välbevarade bruksmiljön och ta del av Söderfors historia. Se Ankarsmedjan med bildspelet ”Järnarvet”. Gör ett besök i Gammelgården som är en inredd smedsstuga i 1800-talsstil. Se Engelska parken med dubbelankaret och grekiska templet. Kaffe med hembakat bröd eller smörgås serveras i Hembygdsgården.

Ring för information och bokning tel 0293-307 49.

Vi hyr även ut vår Hembygdsgård och Enkhuset vilka kan användas vid möten, fester osv.

Kostnad för medlem 400 kr, ej medlem 500 kr. Kortare möten 250 kr.

Kontaktvid uthyrning v Hembygdsgården, Enkhuset, Bagarstugan.

Bokning görs hos Marianne Hedlund tel:0293-31254.

Hästvagn till bröllop finns att hyras, kontakta Gunnar Thollander

tel: 0293 - 30749 för vidare information.

Foto Rosie Gunnarsson.

Söderfors Hembygdsförening