”Kommunikationer i skärgården”

Förra årets stora utställning fortsätter med nya och uppdaterade delar.

• Vårdkasar - det äldsta kommunikationssystemet i skärgården. Här fanns bara ett meddelande, ”fara"
  • Valdemarsleden - En seglingsbeskrivning genom skärgården från 1230-talet där många av öarnas namn nämns för första gången.
  • Optiska telegrafen - en komplicerad analog fransk uppfinning som Edelcrantz (han med Eldkvarn mm.) utvecklade till skärgårdens första digitala bredband med upp till 2 bits/s.
  • Stavsnäs Radio - på Kyrkogårdsudd/Hölö. Kommunikationskanal för sjötrafiken där även nog så privata telefontrafik från fartygen fanns öppen att lyssna på.
  • Radio Nord - Det är 60 år sedan den legendariske piratstationen Radio Nord tvingades stänga ner. Sändarfartyget "Bon Jour”, som ankrade ute på internationellt vatten i Stockholms Skärgård, hade kommit som en frisk fläkt med reklam, hitlistor och snabba nyheter dygnet runt. Men myndigheterna rasade. Museet presenterar en jubileumsutställning om den turbulenta tiden. Unika bilder visas, de berömda jinglarna och reklamspottarna spelas upp. Välkommen till en nostalgitripp som heter duga!
  • Posthelikopter - upprätthölls vintertid för att säkra postgången under svåra isvintrar i skärgården.
  • Ångbåtstrafik - i vårt närområde. Ångbåtstrafiken i mellanskärgården inleddes 1865 med S/S Strömma Kanak.
  • Isvägar i skärgården
  • Posten i skärgården - Posten i vårt närområde, bl.a. i Byrströms affär en månad 1913. Frimärken med skärgårdsmotiv

"Vattnet lyser mellan träden”

citat från en dikt av Tomas Tranströmer

Runmarö är omfluten av Saltsjön. På ön finns nio insjöar, även kallade träsk, fylld med sötvatten. De blänkande sjöarna bidrar till öns mycket vackra och varierande natur. Utställningen berättar om alla dessa sjöar, historia, djur och natur sam människor som lever vid stränderna. Akvareller, foton, texter samt en del föremål. Utställningen har tagits fram av Lotta Silfverhielm och visades på Skärgårdsmuseets Runmaröfilial  2022.

”Starka kvinnor i skärgården"

Vi uppmärksammar några levnadsberättelser från kvinnor som bodde i vår del av skärgården, långt innan de moderna kommunikationerna och välfärden kom.

”En skärgårdsskuta kommer lastad. Bondeseglationen till Stockholm"

Sammanfattning av utställningen som togs fram 2020 av Lars G Soldéus. Den mycket fina boken med samma titel som utställningen finns att köpa på museet.

”Skärgård i konst och litteratur"

Vi visar klassiska skärgårdsförfattare och konstnärer som August Strindberg (som sägs ha upptäckt skärgården), Elias Sehlstedt i Sandhamn, Axel Sjöberg, Albert Engström, Lisa Bianchini, Roland Svensson, Sven Barthel, Harald Lindberg, Oskar Bergman, Evert Taube, Maj-Britt Eriksson samt skärgårdsböcker och konst av infödda skärgårdsbor. Denna dynamiska utställning uppdateras fortlöpande. I år speciellt om nyförvärvad skärgårdskonst.

Föreningen Skärgårdsmuseet

Skapad av: (2013-04-25 10:30:54) Kontakta föreningen