Stora Skattagården

Enligt föreningsbImageeslut att försöka bygga en gård med Harshults Skattegård som föredöme , försökte styrelsen uppbringa en 1800-talsstuga i samma stil som Skattagården var före laga skiftet. En sådan fanns ej att få i pastoratet, och till slut bestämde styrelsen sig för stugan "Ännen" Höreda Södergård i Ramkvilla. Den var ursprungligen byggd som ryggåsstuga i början på 1700-talet, påbyggd till envånings med skottpanel på 1750-talet och påbyggd till två våningar 1808. Den var indelad i "fasta", kök och storstuga på nedre botten. "Fastevind", friarekammare och "nattstova" med "rögg och och siåsa" på övre våningen. Det fanns en del fragment, gamla målningar och listverk, och med ledning av dessa har stugan renoverats samvetsgrant, fast det har åtgått åtskilligt nytt för att få den i ordning. Köket är inrett med kokspis. Friarekammaren och storstugan är vinterbonade. Storstugan skall användas som kaférum. Köket och friarekammaren som bostad åt vaktmästaren. Nattsovan är avsedd för samlingar. Under köket är en källare för mat och läskedrycker. Träarbetet är utfört av Karl Falk, stenarbetet av Albin Rapp, målningen av Ture Karlsson. Stugan invigdes vid festen 1935.
Stugans historia är tämligen hemsk. År 1912 blev fadern i huset mördad av sin sinnessjuke son. Modern och en syster till mördaren bodde i stugan till 1933. Stugan är en bra typ för bondstugorna på 1700-1800-talen i bygden häromkring, en s.k. åttingsbonnastuga. Mer om mordet finns här

Hembygdsgårdens hus beskrivna av Göth i hans föremålsbok 1945

En tillbyggnad åt sjösidan gjordes år 1975 med modernt kök på bottenvåningen och en samlingssal på övervåningen

Nästa stormen Gudrun