I höstas presenterades regeringens betänkande ”Kultursamhället – utvecklad samverkan mellan stat, region och kommun”. Här beskrivs hur kultursamverkansmodellen kan utvecklas för att fler ska få möjlighet att ta del av en större mångfald av kulturyttringar än i dag. Metoden som föreslås handlar om att öppna för friare samverkansformer mellan de olika offentliga nivåerna stad, region och kommun. Sveriges hembygdsförbund har sedan kultursamverkansmodellen infördes argumenterat för att kulturarvskonsulenter ska inrymmas i modellen. Det är den enda konsulentverksamhet som inte täcks av förordningen, ett missförhållande som enligt SHF är helt oförsvarligt. I stort överensstämmer SHF:s synpunkter med de ställningstaganden och resonemang som Ideell kulturallians (IKA) för fram i sitt yttrande.

Läs hela yttrandet

Sveriges hembygdsförbund