SHF välkomnar i ett remissvar Havs- och vattenmyndighetens vägledning ”Definition av ekologisk potential”. Dokumentet är tänkt att vara till stöd för länsstyrelser när det gäller anpassning av vattenmiljöer för att öka de ekologiska värdena. Syftet är bra men samtidigt saknas sociala och kulturella värden samt rekreationsvärden som SHF särskilt lyfter fram i sitt program ”Hållbara landskap”. SHF anser att myndigheten tolkar EU:s direktiv alltför strängt, det vill säga att för få undantag görs. I remissvaret lyfts därför regeringens nationella plan där det står att undantagen ska utnyttjas, vilket skulle innebära att även fler kvarnmiljöer med dammkonstruktioner kan bevaras. SHF pekar också på vikten av att samverka med lokalsamhället, inte minst hembygdsföreningar som besitter stor kulturhistorisk kompetens.

Läs remissvaret

Sveriges hembygdsförbund