Domstol godkänner utrivning av Järle kvarn i Örebro län

Pressmeddelande 19 juni 2023

Mark- och miljööverdomstolen har med domslut godkänt Naturvårdsverkets utrivning av dammen vid Järle kvarn. Därmed har man avslagit överklagandena från hembygdsföreningen Noraskog och Örebro läns hembygdsförbund om att avslå ansökan om utrivningen av dammen.

- Sveriges hembygdsförbunds ståndpunkt är att domen inte får bli vägledande för hur man ser på dammar med höga kulturhistoriska värden. Det riskerar att få förödande konsekvenser för våra möjligheter att läsa landskapets utveckling över tid och förstå vår historia. I Bergslagen har vattenkraften haft avgörande betydelse för Sveriges utveckling som industrination, säger Jan Nordwall, generalsekreterare för Sveriges hembygdsförbund.

Konflikten kring Järle kvarn i Örebro län har varit långdragen. Hembygdsrörelsen och boende i området har argumenterat för att värdefulla miljöer, särskilt vid Järle kvarn, måste bevaras.

- Vi är kritiska till att helhetsperspektivet inte går att tillämpa i regelverken och att de ekologiska värdena ensidigt ges företräde framför viktiga kulturella och sociala värden. De estetiska värdena som även lyfts fram i ett av de av riksdagen beslutade nationella miljökvalitetsmålen, målet om God bebyggd miljö, glöms helt bort när vattenspegeln försvinner och i stället ska ersättas med anläggandet av naturliknande trösklar, säger Jan Nordwall.

Sveriges hembygdsförbund menar också att en utrivning av dammen får stor påverkan på det befintliga ekosystem som utvecklats under de hundratals år som dammen funnits. De menar att det inte blir möjligt att reglera vattenflödet i tider av torka eller översvämningar.

- Vi konstaterar att det hade varit full möjligt att behålla dammen och därmed tillgodose allas intressen, om staten varit villig att bekosta alternativa åtgärder som förbättrar vandringsvägarna för fisk och samtidigt är anpassade till kulturmiljön. Det hade exempelvis varit möjligt att förbättra befintlig fiskväg och komplettera med slitsränna, som hembygdsföreningen föreslog i sitt överklagande till Mark- och miljödomstolen. säger Jan Nordwall.

Förbundet uppmanar politiken att agera.

- Tidöavtalet slår fast att omprövningen av vattenkraft ska pausas men egentligen handlar det om ett framskjutande av prövningarna. I avtalet står också att det är angeläget att ta hänsyn till att vissa äldre vattenkraftverk i sig utgör kulturhistoriskt värdefulla miljöer. Vi uppmanar därför regeringen att analysera domslutet. En rimlig slutsats är att vattenkraftanläggningar av kulturhistorisk betydelse bör klassas som kraftigt modifierade vatten så att utrivningar av det här slaget kan undvikas, säger Jan Nordwall.

Kontakt

Jan Nordwall, generalsekreterare för Sveriges hembygdsförbund, 070-794 91 24, [email protected]
Helena Rosenberg, kulturmiljöstrateg, Sveriges hembygdsförbund, 073-983 06 60, [email protected]
Conny Sandberg, 1:e vice ordförande i Sveriges hembygdsförbund och styrelseledamot i Örebro läns hembygdsförbund, 073-806 47 48, [email protected]

Olov Norin, kommunikatör Sveriges hembygdsförbund, 070-789 71 01, [email protected]

www.hembygd.se/press

Sveriges Hembygdsförbund samlar en av Sveriges största folkrörelser med drygt 2 000 föreningar och 400 000 medlemmar. Hembygdsrörelsen spelar en viktig roll både för den lokala identiteten och för utveckling av lokalsamhället.

Sveriges hembygdsförbund

Skapad av: Olov Norin (2023-06-19 15:56:43) Kontakta föreningen