SEGLORA GAMLA PRÄSTGÅRD   -   SEGLORA HEMBYGDSGÅRD

Hembygdsföreningen har sin huvudsakliga verksamhet i den gamla prästgården, 1950 bildades Seglora hembygdsförening

Image

Vi arbetar med bl a hembygdsportalen, vävverksamhet. praktiska göromål i huset och allmänt underhåll. Man är alltid välkommen att delta eller bara titta in och prata bort en stund. Här finns mycket intressant att ta del av i den gamla prästgården och i Lundastugan som också finns på gården.

Image

Föreningen anordnar olika aktiviteter och den största är midsommar-aftonens dans och lekar kring stången. Kaffeservering fiskdamm, korv- och glassförsäljning och lotterierDet har blivit en tradition för många från bygden, men även långväga gäster, att fira midsommarafton här.

Image

Här arrangeras också temakvällar, visaftnar, bygdevandringar och annat. Helgfria måndagar mellan 13.30-16.30 är det “öppet hus” i Hembygdsgården.

Image

Belägen i Viskadalen, 2 mil söder Borås mot Rydal. Seglora är vida känt genom socknens gamla kyrka, sedan 1916 flyttad till Skansen. Nära den forna kyrkplatsen ligger prästgården kvar. Med sin höga takresning och sina goda proportioner utgör prästgården ett värdefullt byggnadsminne. Den är sedan 1952 kulturminnesskyddad.