På Hernströmsgården hänger flera vepor i finnväv som Selma Andreasson, "Selma i Grandal" har vävt i finnväv.
Nedan lite fakta om finnväv från Bohusläns museum.

Länk till Bohusläns museums samlingar

Finnväv eller finskeväv
Dubbelvävnader har vävts i tradition i bohuslänska hem under flera hundra år.
Finnväv eller finskeväv är det vanligaste namnet.
Vävnaderna användes främst som prydnadstäcken. Mönster i olika utförande har återkommit.

Vem vävde?
Yrkesväverskor ute i socknarna vävde. En extra merit var det när en piga behärskande finnvävstekniken.
Endast det bästa ull- och lingarnet användes. Oftast lät man en yrkesfärgare färga ullgarnet.
Notera täckenas mittsöm. Två spegelvända våder vävdes och syddes samman.
Finsketäcken har vävts och använts i södra delen av Bohuslän.
I bouppteckningar påträffar man då och då finske sängtäcken och finske bordstäcken.

Varför kallas vävnaderna finsketäcken?
Förslagen är flera
... att den mycket gamla kinesiska tekniken har kommit till Sverige via Ryssland och Finland.
Ryssväv och finnväv skulle alltså visa att grannländerna i öster brukat vävsättet
... att väverskan skulle ha använt en finare vävsked än när hon vävde grövre textilier
... att det var gårdens finaste täcke

Hur användes finsketäcken?
Vid fest smyckades hemmen med textilier. Finsketäcket gavs hedersplatsen på en vägg.
Det kunde också bredas över en säng för gästernas beundran.
Vid prästernas husförhör i hemmen kunde vävnaden tjäna som bordstäcke.
När ett barn bars till kyrkdopet lindades det gärna in i ett finsketäcke.

Textilier var en viktig måttstock på hemmets ekonomi. Vid arvskifte var det flickorna som
ärvde gårdens finsketäcken, sönerna fick hålla till godo med ryatäcken.

Teknik och material
Finskeväv är en dubbelväv där två olika vävskikt korsar varandra. Varptrådar plockas upp på skälstickor, inslagen
läggs in och fram träder mönster där vävlagren byter plats. Tekniken vävs i en vanlig vävstol.
Färgat ullgarn och oblekt lingarn förekommer mest. Det finns också med ullgarn i båda skikten.
Senare kommer även finskevävar med enbart bomullsgarn, eller med bomull som ersättning för lingarn.

/Anna-Lena Segestam Macfie

Samlingsantikvarie