Om oss

Föreningen gör studiebesök på lokala företag, skolor och andra verksamheter i Södra Sandby med omnejder, arrangerar föredrag och uteaktiviteter, allt med anknytning till bygden och dess befolkning förr och nu. Vidare ordnas studiecirklar i projekt som berör bygden och dess historia.

Föreningen har normalt fyra programpunkter per termin. Det fullständiga programmet delas ut till medlemmarna före varje termin. De medlemmar som inte har epost får programmet och annan medlemsinformation med vanlig post. Informationen och programmet finns också på föreningens anslagstavla i Centrumhuset.

Föreningens styrelse sammanträder en gång i månaden utom under sommaren. Protokoll förs vid mötena. Den som är intresserad av vilka frågor och ärenden som behandlas av styrelsen kan få protokollen sig tillsända via epost, tag då kontakt med sekreteraren. Protokoll från årsmötena kan också fås från sekreteraren.

Föreningen har ambitionen att varje år ge ut en årsbok som handlar om händelser, verksamheter eller personer som har betytt något för Sandby eller som på annat sätt är minnesvärda. Dessa årsböcker får medlemmarna och tidigare årsböcker kan köpas till reducerat pris i mån av tillgång.

Föreningen har cirka 480 medlemmar. De flesta bor i och omkring Södra Sandby eller har anknytning till Sandbybygden.

Medlemsavgiften är för närvarande 200:- per år för enskild person.

Om man är intresserad av hembygden innebär det ofta att man vill veta mer ortens personer, deras relationer och eventuella släktförhållanden. Behovet av att kunna släktforska uppstår då. Därför har Hembygdsföreningen ett informellt samarbete med Dalbybygdens Släkt- och Folklivsforskarförening. Tag därför gärna kontakt med dem via deras hemsida Dalbybygdens släkt- och folklivsforskarförening