Historiska föreningen Sandbäckshult - Hornsö.

Alsterån rinner genom mellersta Kalmar län. Mellan Hornsö och Sandbäckshult, ett par mil från kusten, faller den drygt tjugo meter på cirka fyra kilometer – en perfekt sträcka för att etablera industrier drivna med vattenkraft. Det började med Hornsö masugn på 1760-talet, fortsatte med Carlsfors bruk på 1830-talet och Boxfors industrier på 1880-talet. Tillsammans blev de grund för regionens industriella tillväxt. Det återstår inte mycket men Historiska föreningen Sandbäckshult­–Hornsö vill hålla minnen och artefakterna tillgängliga för dagens besökare. Inte minst den unika ångmaskin från 1897 som fortfarande står kvar i sitt tegelhus på Kvarnholmen i Sandbäckshult. Det byggdes av Hornsö AB för att ge träindustrin med närmare ett hundratal anställda ljus och värme då driften var igång hela dygnet. Timmer ur Hornsös stora skogar flottades på Alsterån ända från Älghult. Carlsfors på Kvarnholmen har under åren varit plats för en rad industrier: tegelbruk, stångjärnsbruk, sågverk och pappfabrik. Bruket hade skiftande relationer med Hornsö – man kunde till exempel aldrig köpa något tackjärn från Hornsö masugn – men när järnvägen Kalmar–Berga anlades 1897 fick stationen i Sandbäckshult namnet Hornsö såg.

Föreningen har med ideellt arbete ställt i ordning Carlsfors Naturpark, en naturskön plats vid Alsterån med rastmöbler som inbjuder till en trevlig och avkopplande paus med den medhavda kaffekorgen till ljudet av Alsteråns forsande vatten.  Renoveringen av byggnaden med ångkraftverket är även under arbete, men här lägger pandemin vissa hinder i vägen och även så penningfrågan. Bidrag har sökts och några är beviljade. Iordningställandet av "hjärtat" i ångkraftverket, ångmaskinen, ligger i framtida etapper och är inte påbörjad ännu.

Svänghjulet som är av rejäl storlek.

Svänghjulet.