Korset i Röjden

Vid Mikkola i byn Röjden finns korset som inte växer igen, det har varit känt i mer än 150 år.
Korset är knappt två meter långt och nästan lika brett och består av två fördjupningar som bildar ett kors. Intill korset växer gräs medan det i själva korset inte växer något alls och har heller aldrig gjort. Ingen vet vilka hemligheter som döljer sig där.

Korset är beläget längs en mindre väg ca 700-800 m söder om allmänna vägen mellan Bjurberget och Falltorp. Skylt vid stora vägen.

Byn Röjden ligger längs vägen mellan Bjurberget och Falltorp (gränsen mot Norge).  Det finns också möjlighet att vandra mellan Finngården Kallstan, Rikkenberget och korset. Vandringen går på landsväg och skogsstig, sträcka ca 4 km.

Byn Röjden, på finska Ryki, svedjades av skogsfinnar omkring 1648, flera gårdar har än idag finska namn.

I Röjden ligger även spökstället Välgunaho.  Möbler rörde sig, glas och porslin for genom luften, sängar ställde sig på ände. Det slutade med att torpet utrymdes. Idag finns bara grundstenarna kvar. (Se sparat information under fliken "Välgunaho".

Vägbeskrivning:
För besökande från Sverige: Längs väg mellan Torsby-Vägsjöfors-Bograngen, vid  Bjurberget, ta av vägen mot Röjdåfors/Flisa, efter 1,5 km, ta väg mot Falltorp/Norge/Rökstuga,  efter ca 5 km Röjden (skylt Korset).
För besökande från Norge: Längs väg 202 mellan Svullrya och Kilen, vid Breisjön, ta vägen mot Fald/Falltorp och gränsen mot Sverige, efter ca 4 km, byn Röjden (skylt Korset). Se övrig information ovan.

För ytterligare information:
Kontakta Börje Englund, Röjden 11, 68061 Bograngen, tel. +46 70 530 19 03.

Rikkenbergets Hembygdsförening

Skapad av: (2017-05-09 14:18:07) Kontakta föreningen
Ändrad av: Rikkenbergets Hembygdsförening (2024-02-10 16:57:59) Kontakta föreningen