Om oss

Ränneslövs Hembygdsförening är en förening för Ränneslövs socken och har till uppgift:

- Att ge hembygdsvårdens olika områden verka för bevarande och framväxande av bygdens kultur och naturvärden.

- Att främja gemenskapen mellan bygdens invånare och fördjupa kärleken till hembygden.

Ränneslövs Hembygdsförening

Hur hembygdsföreningen kom till:

Kulturnämndens dåvarande ordförande Kurt Karlsson, Hov tog kontakten med personer i Ränneslöv med omnejd och föreslog att det borde bildas en hembygdsförening i Ränneslöv. Så en kväll samlades ett antal personer i bankens "källare" och diskuterades sig fram till det som i dag är Ränneslövs hembygdsförening. En interimstyrelse tillsattes och i april 1983 hölls det första årsmötet i Vallberga skola. Föreningens förste ordförande blev Karl Henry Hansson, Veka.

Återkommande aktiviteter:

Valborgsbål vid Knut Oskars. Kyrkogårdsvandring, bildafton. Trivselkvällar med olika teman ordnas också.

Vid frågor kontakta:

Krister Persson, ordf. 070-738 74 31

Margit Eriksson, kassör 0430-224 64

Nya Ränneslövsboken finns till försäljning.

Ränneslöv - Ysbyboken finns till försäljning.

Ålstorpsboken finns till försäljning.

Hembygdsföreningen bildades 1983. Ränneslöv, Edenberga, Sandvad, Ålstorp och Vallberga ingår.

Vi är just nu 235 medlemmar.

Vi samarbetar med Image