Edebymarten

Bild från Edebymarten 1976

Årets Edeby-marknad 2022 - 06-04

Följ oss på Facebook; Övre Ulleruds hembygdsgård!

Edebymarten -  alltid den första lördagen i juni kl 10.00-16.00

Redan för hundra år sedan var Edebymarten ett begrepp. På marknadsdagen - vår och höst - var det invasion i Edeby. Edebymarten var vida känd för det stora utbudet av hästar, exklusiva varor, artistisk underhållning och tivoli. På den tiden var det också en ledig festdag för alla pigor och drängar. Bönder kom för att premiera hästar och se nya slag av verktyg. Kvinnor fick tillfälle att se senaste tygmodet. Dit kom mer eller mindre pålitliga försäljare, småhandlare från när och fjärran.  Kringresande underhållare kom med självspelande instrument. De kunde också ha med sig exotiska djur som en apa fast i en kedja, en papegoja på axeln eller kanske en levande björn, försedd med munkorg. Bygdens egen naserska Bleck-Stina var säkert också där. Hon bodde i en liten stuga vid Västra Örten och gick runt och sålde i gårdarna. Hon drev egna affärer med bleckkärl som hon köpte upp i Frykerud.  Ja, Edebymarten drog mycket folk.  Folk kom med tåg, båt eller hästskjuts eller så gick de långa vägar och stigar från torp och gårdar.

På 1970-talet beslutade Övre Ulleruds hembygdsförening att traditionen skulle tas upp igen. I flera år medverkade Ullerudsborna till att göra gammaldags marknad med gamla hantverk, kläder och redskap. Sedan dess har marknaden gått av stapeln alla år första lördagen i juni.

Marknaden lever vidare men efter nya tiders traditioner. Nya knallar kommer med nya slag av varor. Men där finns fortfarande försäljning av gedigna hantverk. I smedjan brinner härden och det kavlas tunnbröd i bagarstugan. Man kan roa sig vid skjutbanan och för barnen finns det ponnyridning. Ulleruds folkdanslag underhåller kl. 12.00 och vi får tillfälle att  bjuda på fina gamla saker vid bonn´auktionen kl. 11.00.

I den gamla lagården finns ett stort utbud av bygdelitteratur, hemmansbeskrivningar, gamla vykort att köpa.

På Edebymarten berättar Sven-Åke Modin om knekthållet

Vid tangentbordet

Övre Ulleruds Hembygdsförening

Skapad av: Övre Ulleruds Hembygdsförening (2016-05-24 13:54:58) Kontakta föreningen