Hembygdsförbundet höll igår lör 6 april sitt årsmöte på Kisa hembygdsgård, där Kisa-Västra Eneby Hembygdsförening stod för ett utmärkt, välorganiserat värdskap, där över 40 deltagare från 19 medlemsföreningar närvarade.

Emil Turesson, ordförande i föreningen, höll ett historiskt föredrag om den lokala bruksorten Kölefors och dess anrika yxfabrik.

Mia Sandell och Anna Helldorff, från Östergötlands Arkivförbund informerade om Den talande duken ~ Kisa livsväv samt Östgötaduken, ett spännande projekt om handarbetande kvinnogrupper i länet.

Årsmötet leddes sedan effektivt av Conny Sandberg från Sveriges Hembygdsförbund. Styrelsen förnyades, genom att Monika Ivarsson valdes in och efterträdde kassör Åke Andersson - som avtackades med choklad och förbundsnål. Mötet röstade även ja till att medlemsavgiften till förbundet höjs från år 2025, med 2 kr/medlem - alltså till 21 kr från nuvarande 19 kr.

Efter en god lunch på fläskfilé och potatisgratäng, avslutades dagen med en vandring runt Kisa hembygdsgård, med visning av föreningens Lasarettsutställning samt installation med väggmålningar från Folkets Park.

BILD: Rolf Pettersson, ordförande i hembygdsförbundet, hälsar välkommen

Årsmöte Kisa1