Olofströms museum - som egentligen borde kallas Olofströms tekniska muséum - är inrymt i en stenbyggnad från 1800-talet i Holje Park , invid riksväg 15 i Olofströms södra utkant. Som ett tekniskt inriktat museum berättar det om ortens industriella utveckling - från järnbruk på 1600-talet till olika epoker inom smide, koppar, emalj, rostfritt, separatorer till krigsmaterial under andra världskriget fram till dagens bilkarosstillverkning.

Kamera, Galg och Termosmuseerna ligger i ett vackert rött trähus i Rättaregården i Holje Park utmed riksväg 15. Den innehåller ett kameramuseum och ett klädhängarmuseum med en omfattande samling.

Kameramuseet som drivs privat av förre fotohandlaren, Nils-Harald Ottosson, (070-554 19 19) visar cirka 1 500 utställningar. Det finns foto- och filmkameror, dia- och filmprojektorer från fotografiets tidiga dagar till idag, samt filmer, gammalt reklammaterial och alla typer av fotografiska och filmiska tillbehör och utrustning för mörkrum.

Galgmuseet presenterar den historiska utvecklingen och olika stilar av detta vardagsredskap. Den visar användandet av galgar som reklammedium samt de olika patenten eller helt extraordinära klädhängare vars funktion avslöjas först vid andra anblicken.

En speciell märklighet är världsmästerskapet i galgkastning som går av stapeln i Holje Park varje år på den svenska nationaldagen 6 juni

Vi kan även erbjuda landets förmodligen enda Termosmuseum.

Det är Johnny Karlsson från Hembygdsföreningen som driver de båda Termos och Galgmuseerna. Följ med in och möt några av de unika samlingarna.

ÖPPETHÅLLANDE  2024:
                       Under tiden 13/6–10/8 är museet öppet alla dagar
                     Kl.12.00 - 16.00 (Midsommarafton och måndagar stängt)
                                                       Fri Entré
           Önskas besök andra tider eller dagar än ovanstående tillkommer avgift.

Kontakter:

Olofströms museum:                      070 355 02 93,   Jörgen Garpen Jakobsson

Galgmuseet och Termosmuseet:  070 562 76 39,   Johnny Karlsson

Kameramuseet:                                070- 554 19 19, Nils-Harald Ottosson

Olofströms Hembygdsförening

Skapad av: Alexandru Spirer (2024-03-27 08:59:38) Kontakta föreningen