Nykils hembygdsförening höll årsmöte fredagen den 20 mars 2020 i Gamlegården, Nykil.  Utöver sedvanliga årsmötesförhandlingar, lottdragning av ett mindre lotteri intogs kvällsfika med kaffe/te/jos, smörgås, frukt och hembakat. Den planerade filmen sparas till senare tillfälle. Tre av föreningens veteraner - styrelsesuppleant Kurt Svensson, revisor Gunnar Wenngren och valberedningens Lennart Svensson - avtackades med blommor.

2019 hade varit ett aktivt verksamhetsår med många aktiviteter; såsom torpvandring i Nykils kyrkby, Gökotta, midsommarfirande, bussutflykt runt Sommen, höstmarknad med ett fantastiskt riddarspel, höstfest och ostaktivitet. Utöver detta så sköts vår Hembygdsgård Dalby om med stort engagemang både inne och ute. Vi har borrat en vattenbrunn och har nu rinnande vatten ute och inne. Ett fantastiskt lyft för vår Hembygdsgård. Köket har därmed renoverats med nytt golv och bänkskivor. Boden har rödmålats och fått nya dörrar tillverkade av vår medlem Göte Andersson. Vindskivorna på bostadshuset har målats och renoveringen av fönstren har färdigställts. Vårt textilmuseum har fått en uppfräschning och fått näverkoffertar, gobelängvävstol och en språngningsram skänkta samt tagit emot syföreningen Linneas ”avslutningslåda” efter avslutat verksamhet i bygden 1937-2019. Ny informationsfolder om vår förening har tagit fram. Föreningen har under året fått 20 nya medlemmar så medlemsantalet är nu upp i 181.

Ordföranden Heléne Nilsson Averland tackade på föreningens vägnar alla medlemmar och övriga som på olika sätt under 2019 hjälpt till i föreningen. Ett ovärderligt arbete och engagemang som föreningen inte kan vara utan och såg nu fram emot ett nytt spännande verksamhetsår under 2020.

Text författad av Heléne Nilsson Averland, Ordförande Nykils Hembygdsförening.

Protokollet kan du läsa här Nykil Hbf protokoll årsmöte 20 mars 2020.docx

Nykils Hembygdsförening