Karta till torpinventering på Orust

Gillar du torp och är nyfiken på deras historia? Sedan 2020 bedriver Orust kommun, kommunens hembygds- och kulturhistoriska föreningar där NKS ingår, genom Orust hembygdsråd och Studieförbundet Vuxenskolan, ett gemensamt torpinventeringsprojekt. Syftet är att samla all möjlig information från skriftliga källor och historiskt kartmaterial om olika torp och backstugor i alla kommunens socknar. Inventeringen syftar till att i fält inventera och dokumentera och på kartan pricka in de fysiska resterna av torp och backstugor. Även kvarnlämningar och andra kulturhistoriska platser och miljöer har lagts in på kartan!

Har du tips eller andra upplysningar som kan bidra till inventeringen, gå in på Orust kommuns hemsida för mer information

Nösunds kulturhistoriska sällskap

Skapad av: Håkan Olsson (2024-03-27 17:15:02) Kontakta föreningen