I ett naturskönt område intill Sandsjöälven ligger Nordmarks Hembygdsgård och Gruvmuseum. Det är en sevärdhet man inte bör missa. Museet består av tolv stycken byggnader som visar 600 års utveckling på totalt 700 m². Huvudinriktningen är Gruv- och övrig järnhantering. En fin fotoutställning finns samt redskap från gruvepoken. Utomhus finns också en representativ bergartssamling och ett flertal större maskindelar från bland annat gruvdriften. Dessutom har vi ett mycket vackert mineralmuseum som är inrymt i en fantastiskt fin träbyggnad. Mycket fin samling av olika mineraler.

Föreningen förvaltar också det medeltida gruvområdet vid Nordmarksberg, som ligger ca 700 meter öster om Nordmarks kyrka. Här finns ett flertal monumentala byggnader kvar från gruvdriften och även ett stort antal dramatiska gruvöppningar.

Museét ligger ca 15 km norr om Filipstad i närheten av Nordmarks Kyrka och det är skyltat från väg 246 mellan Filipstad och Hagfors.

Det är året runt fritt att ströva omkring utomhus på hembygdsgårdens område.
År 2024 öppnar vi för säsongen lördag den 15 juni och stänger söndag 25 augusti.
Öppettider:
Onsdag - Fredag 10.00 - 17.00.
Lördag - Söndag  12.00 - 17.00.
Måndag - tisdag stängt.
Midsommarhelgen stängt.
Inträde till museets byggnader kostar 50 kr.
Övriga tider under året, öppet enligt överenskommelse.
Guidning uppe vid gruvfältet Nordmarksberg måste förbokas.

Serveringen "Café Gruvan" är öppen när muséet är öppet.
Plats för 50 sittande gäster.
Servering av kaffe, våfflor, glass m.m.
Enklare maträtter efter förhandsbeställning.
Under kalla årstiden servering i "Nya Museet".

På museet kan man också köpa boken om Nordmarksbergs gruvor (utgiven 2015), "Minnen från Värmlandsbergsgruvan" (2016) och "Historien om Tabergs gruvor i Filipstads bergslag" (2018). Böckerna är skrivna av gruvhistorikern Jan Kruse, förutom Värmlandsbergsgruvan, som skrivits av Stig Larsson, men med Kruse som redaktör. Paketpris för alla tre böckerna är endast 500 kr, och då har man 565 sidors underbar gruvläsning framför sig :-D

För upplysningar ring 070-6612539.
E-post: [email protected]
Adress:
Nordmarks hembygdsförening
Hembygdsvägen 1
682 93 Nordmarkshyttan
För kontakt med övriga styrelsen, se fliken "Styrelse/kontakta oss".

Nordmarks Hembygdsförening

Skapad av: (2014-02-25 08:00:24) Kontakta föreningen