Hon är skådespelaren från Örebro som blivit älskad av barn och vuxna för sina humoristiska karaktärer. Med "Häxan surtant" har gjort succé bland de små, medan föräldrarna skrattar åt Gnällspikarna på TV4. Men Katrin är en kvinna med många talanger. Hon arbetar inte bara som skådespelare på teater och i TV utan har även författat en egen humorshow, regisserat andra artisters shower och dansat i dem landet runt.

Nu har vi i Sällskapet Närkingarne uppmärksammat henne "för sitt reflekterande och humoristiska sätt att roa och oroa barn och vuxna" och utsett henne till 2023 års Närking i Stockholm.

Utmärkelsen instiftades i samband med vårt 90-jubileum 2020 och utdelades första gången 2021. Först att erhålla titeln var Kumla-födde DN-journalisten Anna Gustafson. Förra året fick Karsten Thurfjell utmärkelsen och i år var det alltså dags för en folkkär underhållare, som undanröjt alla fördomar om att närkingar är tråkiga.

Det var i samband med vårt årsmöte den 19 mars som ordförande Hans-Erik Hallin överräckte beviset på utmärkelsen mot fonden av Närkes landskapsvapen.

Sällskapet Närkingarne i Stockholm

Skapad av: Hans-Erik Hallin (2024-03-21 18:22:06) Kontakta föreningen